Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!

Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο Πηγή: Ι.Ε.Π. Αναγνώσθηκε: 73143 φορές Επικοινωνία
Μάθημα: Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Τάξη: Β' Λυκείου
Κωδικός Θέματος: 14551 Θέμα: 1
Τελευταία Ενημέρωση: 02-Φεβ-2022 Ύλη: Θεματική Ενότητα 1: Πληροφόρηση Θεματική Ενότητα 4: Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης - Κοινωνικά Δίκτυα
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)
Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο
Τάξη: Β' Λυκείου
Μάθημα: Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
Θέμα: 1
Κωδικός Θέματος: 14551
Ύλη: Θεματική Ενότητα 1: Πληροφόρηση Θεματική Ενότητα 4: Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης - Κοινωνικά Δίκτυα
Τελευταία Ενημέρωση: 02-Φεβ-2022
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)
Ελληνική Γλώσσα (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία)

Β΄ Τάξη Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου

Κείμενο 1
Διπλό πρόβλημα

Το κείμενο υπογράφει ο Πάσχος Μανδραβέλης και έχει δημοσιευτεί στην Καθημερινή στις 23.8.2020.

Με τα ψηφιακά fake news υπάρχουν δύο προβλήματα. Το πρώτο είναι ότι δεν ξέρουμε από πού κρατά η σκούφια τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καταπολεμηθούν στην πηγή. Το δεύτερο συνίσταται στο γεγονός πως είναι τόσο πολλοί οι πομποί-αναμεταδότες τους, που είναι σχεδόν αδύνατον να ανασχεθούν. Στην εποχή της τυπογραφίας ήταν δακτυλοδεικτούμενες οι εφημερίδες-παραγωγοί ψευδών ειδήσεων και υπήρχε ο ανταγωνισμός των εκδοτών που ξεσκέπαζε ο ένας τα ανομήματα των άλλων. Στην περίπτωση του «θαυματουργού νερού του Καματερού», για παράδειγμα, υπήρχαν κάποιες εφημερίδες που διαλαλούσαν το θαύμα και πολλές άλλες που το κατακεραύνωναν ως απάτη. Ομοφωνία στην παραγωγή και διάδοση fake news στο σκληρό ανταγωνιστικό τοπίο των ΜΜΕ εμφανίζεται μόνο σε ό,τι αφορά τα αποκαλούμενα «εθνικά θέματα»· όχι μόνο στην Ελλάδα, όπως έδειξε και η περίπτωση του αμερικανοϊσπανικού πολέμου το 1898.

Υπάρχουν όμως και διαφορές. Οι παλιότερες μυθολογίες βασίζονταν σε ατελή γνώση. Οι άνθρωποι δεν ήξεραν το ηλεκτρικό φαινόμενο και για αυτό έφτιαξαν τον Δία, ώστε να εξηγήσουν τους κεραυνούς. Οι σημερινές μυθολογίες πηγάζουν από το γεγονός ότι οι άνθρωποι πνίγονται σε πληροφορίες, που δεν συναρθρώνονται σε κάποια θεωρία. Ισχύει αυτό που είχε πει ο Αμερικανός συγγραφέας Ισαάκ Ασίμοφ: «το πιο θλιβερό στοιχείο στη ζωή μας σήμερα είναι ότι η επιστήμη συλλέγει γνώση ταχύτερα από ό,τι η κοινωνία αποκτά σοφία».

Στο κενό μεταξύ πληροφορίας (που σήμερα η διάχυσή της είναι εκρηκτική) και συνάρθρωσής της σε λογικές θεωρητικές κατασκευές ανθούν οι θεωρίες συνωμοσίας. Αυτόν το καιρό κυκλοφορεί στα κοινωνικά δίκτυα ένα εκπληκτικό σκίτσο που απεικονίζει αυτό που έγραφε το 1934 ο T.S. Eliot «Πού είναι η σοφία που χάσαμε στη γνώση; Πού είναι η γνώση που χάσαμε στην πληροφορία;». Είναι η αποκαλούμενη «πυραμίδα DIKW» που ιεραρχεί τα δεδομένα, πληροφορία, γνώση, σοφία (data, information, knowledge, wisdom) προσθέτοντας τις θεωρίες συνωμοσίας. Από τα ίδια δεδομένα μπορεί να καταλήξει κάποιος στη σοφία, αλλά και σε θεωρία συνωμοσίας. Όπως οι μυθολογίες ήταν αβάσιμες και ατελείς θεωρίες εξήγησης του κόσμου, ίσως το ίδιο να συμβαίνει τώρα με την εξάπλωση των θεωριών συνωμοσίας. Ο κόσμος γίνεται εξαιρετικά πολύπλοκος για τον μέσο άνθρωπο και οι σύγχρονες μυθολογίες περί ισχυρών κέντρων που ελέγχουν τα πάντα δίνουν την παρηγοριά μιας κάποιας εξήγησης.

Κείμενο 2
B r o k e n v o i c e

Το ποίημα της Κούλας Αδαλόγλου έχει δημοσιευτεί στην ποιητική συλλογή με τίτλο «Διπλή άρθρωση» το 2009

Με ραγισμένη φωνή παίρνω τηλέφωνο σε αριθμούς
που δεν-αντι-στοι-χού-νε-σε-συ-νδρο-μη-τές, λένε.
Πληκτρολογώ μηνύματα που ένας σέρβερ out of order ακυρώνει.
Με ραγισμένη φωνή θρυμματίζω την κάμερα μιας πιθανής τηλεσυνομιλίας.
Ραγισμένη η φωνή μου
εισβάλλει σε αεροδρόμια και μετρό
μπερδεύει προορισμούς ανακατεύει διαδρομές
η ραγισμένη φωνή μου, μόνη,
μακριά από μένα.

ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα ( μονάδες 10 )
Σε 50-60 περίπου λέξεις να παραθέσεις τους λόγους για τους οποίους, κατά τον συγγραφέα του Κειμένου 1, επικρατούν στην εποχή μας διάφορες θεωρίες συνωμοσίας.
Μονάδες 10

2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Να περιγράψεις με συντομία τον τρόπο με τον οποίο συνδέονται νοηματικά η πρώτη με τη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου1.
Μονάδες 10

3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
Στο Κείμενο 1 ο αρθρογράφος επιλέγει σε αρκετά σημεία ένα πιο απλό λεξιλόγιο, το οποίο ταιριάζει περισσότερο σε προφορικό παρά σε γραπτό λόγο. Να εντοπίσεις τέσσερις λέξεις ή φράσεις με τα παραπάνω χαρακτηριστικά (μονάδες 8) και να αιτιολογήσεις την επιλογή του με κριτήριο το θέμα στο οποίο αναφέρεται (μονάδες 4) και το κοινό στο οποίο απευθύνεται (μονάδες 3)
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ 4 (μονάδες 15)
Σε ποια συναισθηματική κατάσταση φαίνεται ότι βρίσκεται το ποιητικό υποκείμενο και γιατί; Ποιες σκέψεις σού δημιουργούνται για τον τρόπο που πραγματοποιείται, αλλά και για την ουσία της επικοινωνίας σήμερα διαβάζοντας το Κείμενο 2; Η απάντησή σου να εκτείνεται σε 80-200 περίπου λέξεις.
Μονάδες 15

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ)
B' ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΛ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

(Επισημαίνεται ότι οι απαντήσεις που προτείνονται για τα θέματα είναι ενδεικτικές. Κάθε άλλη απάντηση, κατάλληλα τεκμηριωμένη, είναι αποδεκτή)

ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Οι λόγοι για τους οποίους, κατά τον συγγραφέα του Κειμένου 1, επικρατούν στην εποχή μας διάφορες θεωρίες συνωμοσίας είναι:

  • Ο καταιγισμός πληροφοριών στην εποχή μας λόγω της πληθώρας των μέσων.
  • Οι πληροφορίες είναι άσχετες και ασυνάρτητες μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να μη συγκροτούν μια θεωρία.
  • Το κενό πληροφορίας και ένωσής τους σε μια θεωρητική βάση καλύπτουν οι διάφορες θεωρίες συνωμοσίας.
  • Ο κόσμος έχει γίνει πολυσύνθετος για τον μέσο άνθρωπο, με αποτέλεσμα να αδυνατεί να βρει εύκολα εξηγήσεις.

2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Στη 2η παράγραφο του Κειμένου 1 δεν παρατηρείται ολοκληρωμένη δομή, καθώς υπάρχει η θεματική πρόταση («Υπάρχουν όμως και διαφορές») και στο υπόλοιπο τμήμα της οι λεπτομέρειες/σχόλια. Απουσιάζει η περίοδος - κατακλείδα. Ο τρόπος με τον οποίο οργανώνεται δομικά η παράγραφος είναι η σύγκριση - αντίθεση ανάμεσα στις παλαιότερες μυθολογίες και στις σύγχρονες θεωρίες συνωμοσίας.

3ο Υποερώτημα (μονάδες 15)
Λέξεις ή φράσεις που ταιριάζουν σε προφορικό παρά σε γραπτό λόγο:

  • «δεν ξέρουμε από πού κρατά η σκούφια τους»
  • «ήταν δακτυλοδεικτούμενες»
  • «που ξεσκέπαζε»
  • «έφτιαξαν τον Δία»
  • «πνίγονται σε πληροφορίες»
  • «κυκλοφορεί στα κοινωνικά δίκτυα»
  • «δίνουν την παρηγοριά»

Η επιλογή του συγγραφέα να χρησιμοποιήσει ένα πιο απλό λεξιλόγιο αποδίδεται στο ότι το θέμα που πραγματεύεται συνδέεται με την επιστήμη, είναι ένα θέμα σύνθετο, σχετίζεται με το χάσμα των ανθρώπων με την επιστημονική γνώση σήμερα, ειδικά επειδή η εποχή είναι πολύπλοκη και οι πληροφορίες πολλές και συγκεχυμένες. Γι' αυτό θέλει να καταστήσει πιο σαφές το θέμα και εύκολη την πρόσληψή του. Αλλωστε, το κείμενο είναι δημοσίευμα σε έντυπο πλατιάς κυκλοφορίας (εφημερίδα «Καθημερινή») και απευθύνεται στον μέσο αναγνώστη.

ΘΕΜΑ 4
Το ποιητικό υποκείμενο στο Κείμενο 2 φαίνεται ότι βρίσκεται σε ταραγμένη και γεμάτη σύγχυση συναισθηματική κατάσταση. Αυτή αποτυπώνεται στις φράσεις: «ραγισμένη φωνή» (επανάληψη), «που δεν-αντι-στοι-χού-νε-σε-συ-νδρο-μη-τές, λένε» (o συλλαβισμός παραπέμπει σε ηχητικά μηνύματα της κινητής τηλεφωνίας, αλλά αποτυπώνει και τη σύγχυση στην οποία βρίσκεται η ποιητική φωνή), «ακυρώνει», «θρυμματίζω», «μπερδεύει», «ανακατεύει». Οι δύο τελευταίοι στίχοι, ειδικά το επίθετο «μόνη», είναι ενδεικτικοί του λόγου για τον οποίο το ποιητικό υποκείμενο νιώθει αυτή τη σύγχυση, απογοήτευση και αγανάκτηση. Οι σκέψεις και τα συναισθήματα που δημιουργούνται από την ανάγνωση του Κειμένου 2 για τη μορφή και την ουσία της επικοινωνίας σήμερα έχουν αρνητικό πρόσημο, αφού φαίνεται ότι οι νέες τεχνολογίες δυσχεραίνουν την προδιάθεσή μας να συνδεόμαστε με άλλους ανθρώπους, με αποτέλεσμα να απομακρυνόμαστε από ένα πλέγμα αλληλεπιδράσεων με τους άλλους.