Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!

Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο Πηγή: Ι.Ε.Π. Αναγνώσθηκε: 31371 φορές Επικοινωνία
Μάθημα: Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Τάξη: Β' Λυκείου
Κωδικός Θέματος: 15236 Θέμα: 1
Τελευταία Ενημέρωση: 16-Φεβ-2022 Ύλη: Θεματική Ενότητα 7: Στερεοτυπικές Αντιλήψεις
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)
Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο
Τάξη: Β' Λυκείου
Μάθημα: Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
Θέμα: 1
Κωδικός Θέματος: 15236
Ύλη: Θεματική Ενότητα 7: Στερεοτυπικές Αντιλήψεις
Τελευταία Ενημέρωση: 16-Φεβ-2022
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ)

Β΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Κείμενο 1

[Τα στερεότυπα των φύλων στα παιδιά]
Το κείμενο είναι του Ανδρέα Κακαβούλη, 1997: Στερεότυπα των φύλων και σχολική αγωγή. Φύλο και σχολική πράξη. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας, 512-514 (διασκευή)

Στην εποχή μας τα στερεότυπα των φύλων έχουν γίνει αντικείμενο συστηματικής έρευνας τόσο από την πλευρά της Κοινωνιολογίας, όσο και από τον χώρο της Ψυχολογίας και της Εκπαίδευσης. Πρόκειται για τις αντιλήψεις που επικρατούν σε μια κοινωνία για τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που έχουν ή πρέπει να έχουν τα άτομα του ανδρικού και του γυναικείου φύλου, αντιλήψεις οι οποίες έχουν επηρεάσει δυσμενώς την κοινωνική ισοτιμία των δύο φύλων. Παρά το γεγονός ότι οι προσπάθειες του φεμινιστικού κινήματος και η σχετική επιστημονική έρευνα έχουν οδηγήσει προς μια θετικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος της ανισότητας, διατηρούνται αντιλήψεις, στάσεις και προκαταλήψεις για κοινωνικές και ψυχολογικές διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών, οι οποίες ακόμη και σήμερα περνούν στα παιδιά όχι μόνο από την οικογένεια, αλλά και από τη σχολική εκπαίδευση. Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι η πίεση για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ανισότητας δεν ασκείται σήμερα μόνο από το γυναικείο κίνημα, αλλά και από το ανδρικό, το οποίο παρουσιάζει άνοδο και διεκδικεί άρση των αδικιών που έχουν γίνει σε βάρος των ανδρών.

Σε μια από τις παλιότερες έρευνες για τα κοινωνικά στερεότυπα των φύλων ζητήθηκε από φοιτητές να αξιολογήσουν μια μεγάλη ποικιλία ανθρώπινων χαρακτηριστικών ως προς τον βαθμό στον οποίο, κατά τη γνώμη τους, το καθένα από αυτά είναι τυπικό γνώρισμα των ανδρών ή των γυναικών. Συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε ότι οι ιδιότητες που αποδίδονται πιο πολύ στο ανδρικό φύλο, όπως είναι η δύναμη, η λογική, η αυτοπεποίθηση κ.ά., συνιστούν τα οργανωτικά λεγόμενα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, ενώ οι ιδιότητες που αποδίδονται πιο πολύ στο γυναικείο φύλο, όπως η τρυφερότητα, η φροντίδα, η συγκίνηση κ.ά., συνιστούν τα εκφραστικά χαρακτηριστικά. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι η διάκριση οργανωτικών και εκφραστικών χαρακτηριστικών είναι μια ευρύτατα διαδεδομένη στερεοτυπική αντίληψη για την ψυχολογία του άνδρα και της γυναίκας και για τις διαφορές των δύο φύλων σε όλο τον κόσμο.

Εξάλλου, μια σημαντική πλευρά της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών είναι η διαδικασία με την οποία από πολύ μικρή ηλικία αποκτούν και ενσωματώνουν στην προσωπικότητα και στη συμπεριφορά τα στερεότυπα των φύλων, που επικρατούν στην κοινωνία μέσα στην οποία γεννιούνται και αναπτύσσονται. Οι αντιλήψεις για τις ιδιότητες και τους ρόλους που ταιριάζουν στο ανδρικό ή γυναικείο φύλο, όπως αυτές εκδηλώνονται κυρίως στην οικογένεια, στο σχολείο, στην ευρύτερη κοινωνία, στην ομάδα των ομηλίκων και στα μέσα μαζικής επικοινωνίας και ψυχαγωγίας, επηρεάζουν τα παιδιά ήδη από τη βρεφική ακόμη ηλικία και διαμορφώνουν αντίστοιχα τους ρόλους και τη συμπεριφορά τους ως αγοριών ή κοριτσιών.

Στη χώρα μας έχουν δημοσιευθεί αξιόλογες μελέτες σχετικά με τα στερεότυπα των φύλων, όπως για τη διαφοροποίηση των φύλων στα αναγνωστικά του δημοτικού σχολείου και στα παιδικά βιβλία προσχολικής αγωγής, καθώς και στη συμμετοχή των νηπίων στο παιχνίδι. Στις μελέτες αυτές επιβεβαιώνονται γενικά τα δεδομένα ξένων σχετικών μελετών, αλλά αποκαλύπτεται και ο ξεχωριστός χαρακτήρας της ελληνικής κοινωνικής και εκπαιδευτικής πραγματικότητας ως προς τα στερεότυπα των φύλων και το πέρασμα των στερεοτυπικών ρόλων και αντιλήψεων στα παιδιά.

Κείμενο 2

Οι κακοί έμποροι
Το ποίημα είναι του Δημήτριου Αντωνίου (1906-1994) και είχε δημοσιευτεί στο περιοδικό Νέα Γράμματα το 1936.

Κύριε, άνθρωποι απλοί
πουλούσαμε υφάσματα,
(κι’ η ψυχή μας
είταν το ύφασμα που δεν τ’ αγόρασε κανείς).
Την τιμή δεν κανονίζαμε απ’ την ούγια 1
η πήχη 2 και τα ρούπια 3 είταν σωστά τα ρετάλια 4 δεν τα δώσαμε μισοτιμίς ποτέ:
η αμαρτία μας.

Είχαμε μόνο ποιότητας πραμάτεια 5.
Έφτανε στη ζωή μας μια στενή γωνιά
-πιάνουν στη γη μας λίγο τόπο τα πολύτιμα-
Τώρα με την ίδια πήχη που μετρήσαμε
μέτρησέ μας· δε μεγαλώσαμε το εμπορικό μας·
Κύριε, σταθήκαμε έμποροι κακοί!

1 ούγια: άκρη υφάσματος
2 πήχης: μακρόστενο λεπτό κομμάτι ξύλου που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση των υφασμάτων.
3 ρούπι: υποδιαίρεση του εμπορικού πήχη που ισοδυναμεί με οκτώ εκατοστά.
4 ρετάλι: το ύφασμα που απομένει από ένα τόπι
5 πραμάτεια: το εμπόρευμα

ΘΕΜΑΤΑ

ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Να εκθέσεις σε 60-70 λέξεις τα συμπεράσματα που εξάγονται, σύμφωνα με το Κείμενο 1, από έρευνες που έχουν γίνει για το θέμα των στερεοτύπων ανάμεσα στα δύο φύλα.
Μονάδες 10

2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου 1 τα αποτελέσματα ερευνών αποδίδονται αντιθετικά. Ποιο είναι το κριτήριο με το οποίο γίνεται η σύγκριση – αντίθεση (μονάδες 5) και πώς σχετίζεται με το θέμα του κειμένου (μονάδες 5);
Μονάδες 10

3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
Τι πετυχαίνει, κατά τη γνώμη σου, ο συγγραφέας του Κειμένου 1 με την επιλογή της παθητικής σύνταξης έναντι της ενεργητικής στην τελευταία παράγραφο; (μονάδες 4) Να μετατρέψεις, κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές, τη σύνταξη σε ενεργητική (μονάδες 6) και να εντοπίσεις την αλλαγή που σημειώνεται στον τρόπο μετάδοσης του μηνύματος (μονάδες5).
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ 4 (μονάδες 15)
Να ερμηνεύσεις το περιεχόμενο των παρένθετων στίχων του Κειμένου 2 συνδέοντάς τους με αυτούς του υπόλοιπου ποιήματος. Να αναπτύξεις την απάντησή σου σε 100-150 λέξεις.
Μονάδες 15

Ενδεικτικές Απαντήσεις

(Επισημαίνεται ότι οι απαντήσεις που προτείνονται για τα θέματα είναι ενδεικτικές. Κάθε άλλη απάντηση, κατάλληλα τεκμηριωμένη, είναι αποδεκτή.)

ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)

  • διαδεδομένο στερεότυπο για την ψυχολογία τους και τις διαφορές των δύο φύλων παγκοσμίως η διάκριση βάσει οργανωτικών και εκφραστικών χαρακτηριστικών
  • οι φορείς κοινωνικοποίησης μεταφέρουν αντιλήψεις για ιδιότητες και ρόλους που ταιριάζουν στα φύλα, επηρεάζουν τα παιδιά από τη βρεφική ηλικία και διαμορφώνουν τη συμπεριφορά τους
  • ελληνικές μελέτες επιβεβαιώνουν δεδομένα αντίστοιχων ξένων, αποκαλύπτουν την τάσητης κοινωνικής και εκπαιδευτικής πραγματικότητας για αναπαραγωγή στερεοτύπων

2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Κριτήριο με το οποίο γίνεται η σύγκριση – αντίθεση: ο βαθμός στον οποίο ορισμένα από τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά θεωρούνται τυπικό γνώρισμα για το κάθε φύλο.
Παρουσιάζονται πρώτα οι ιδιότητες που αποδίδονται στους άντρες, που χαρακτηρίζονται/ονομάζονται γενικά ως οργανωτικά γνωρίσματα και έπειτα παρατίθενται οι ιδιότητες που αποδίδονται στις γυναίκες, τα λεγόμενα εκφραστικά χαρακτηριστικά.
Η επιλογή της αντιθετικής παράθεσης των ερευνητικών αποτελεσμάτων οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η διάκριση οργανωτικών και εκφραστικών χαρακτηριστικών συνιστά ευρύτατα διαδεδομένη στερεοτυπική αντίληψη αναφορικά με την ψυχολογία ανδρών και γυναικών και τις διαφορές των δύο φύλων σε όλο τον κόσμο. Σχετίζεται άμεσα με το θέμα του κειμένου, που αφορά στον τρόπο που καλλιεργούνται στα παιδιά τα στερεότυπα για τους ρόλους και τις ιδιότητες των δύο φύλων.

3ο υποερώτημα (μονάδες 15)

  • Λειτουργία παθητικής σύνταξης έναντι ενεργητικής: τονίζεται η πράξη/ η ενέργεια (έχουν δημοσιευθεί, επιβεβαιώνονται, αποκαλύπτεται), που έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, δηλαδή οι ερευνητικές διαδικασίες και τα πορίσματα στα οποία οδηγούν, όχι το υποκείμενο (ποιοι τις διενήργησαν) → προσδίδει αντικειμενικότητα, επιστημονική εγκυρότητα στον λόγο και καθιστά το ύφος σοβαρό, απρόσωπο. Με την επιλογή της παθητικής σύνταξης έναντι της ενεργητικής ο λόγος γίνεται πιο πειστικός και προσιδιάζει με το είδος του κειμένου (:απόσπασμα από επιστημονικό βιβλίο).
  • Μετατροπή: Στη χώρα μας (ειδικοί, ερευνητές) έχουν δημοσιεύσει αξιόλογες μελέτες σχετικά με τα στερεότυπα των φύλων, όπως για τη διαφοροποίηση των φύλων στα αναγνωστικά του δημοτικού σχολείου και στα παιδικά βιβλία προσχολικής αγωγής, καθώς και στη συμμετοχή των νηπίων στο παιχνίδι. Οι μελέτες αυτές επιβεβαιώνουν γενικά τα δεδομένα ξένων σχετικών μελετών, αλλά αποκαλύπτουν και τον ξεχωριστό χαρακτήρα της ελληνικής κοινωνικής και εκπαιδευτικής πραγματικότητας ως προς τα στερεότυπα των φύλων και το πέρασμα των στερεοτυπικών ρόλων και αντιλήψεων στα παιδιά.
  • Με την ενεργητική σύνταξη ο λόγος γίνεται πιο άμεσος. Ο τρόπος μετάδοσης του μηνύματος διαφοροποιείται, καθώς προβάλλεται το υποκείμενο, οι ερευνητές και τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγουν με τις έρευνές τους σχετικά με το θέμα.

ΘΕΜΑ 4 (μονάδες 15)
Οποιαδήποτε άποψη διατυπώνεται από τους μαθητές/-τριες θεωρείται αποδεκτή, εφόσον μπορεί να συσχετιστεί/ τεκμηριωθεί με στοιχεία/ χωρία του κειμένου, χωρίς να δίνεται με τρόπο αυθαίρετο.
Εντοπισμός των παρένθετων στίχων του Κειμένου 2:
1η στροφή: (κι’ η ψυχή μας / είταν το ύφασμα που δεν τ’ αγόρασε κανείς)
2η στροφή: -πιάνουν στη γη μας λίγο τόπο τα πολύτιμα-

Σύνδεση με το υπόλοιπο ποίημα:

  • άμεση σύνδεση με τους στίχους του υπόλοιπου ποιήματος: λειτουργούν συμπληρωματικά για την κατανόησή του και για την ερμηνεία του χαρακτηρισμού «κακοί έμποροι», ο οποίος είναι κομβικής σημασίας, εξ ου και αναφέρεται στον τίτλο και ολοκληρώνει το ποίημα (αποτελεί δηλαδή την αρχή και το τέλος του)
  • υποδηλώνουν τη φιλοσοφημένη στάση ζωής που υιοθέτησαν οι «κακοί έμποροι», απαρνούμενοι την ουσία του εμπορίου, δηλαδή το κέρδος· απεναντίας, επέδειξαν εντιμότητα και σοβαρότητα στο επάγγελμά τους, προσπαθώντας πάντοτε να έχουν ποιοτικά προϊόντα και να μη μετέρχονται ευτελή μέσα, για να ξεπουλήσουν το εμπόρευμά τους, μόνο και μόνο για να εισπράξουν περισσότερα χρήματα
  • φανερώνουν τη θρησκευτική διάσταση του ποιήματος (προφανώς επικαλούνται τον Θεό, που θα τους κρίνει για τις πράξεις και τις παραλείψεις τους, τα αμαρτήματά τους και την εν γένει συμπεριφορά τους στη γη, εξ ου και η προσφώνηση Κύριε):
    α) η αναφορά στην ψυχή παραπέμπει στην ώρα του απολογισμού της ζωής τους, είναι περήφανοι μάλιστα που δεν την ξεπούλησαν, παρότι στο επάγγελμάτους είναι σύνηθες να χάνουν την ψυχή τους οι έμποροι, να χρησιμοποιούν διάφορα μέσα, για να ξεγελάσουν τους πελάτες, προκειμένου να κερδίσουν περισσότερα χρήματα.
    β) η αναφορά στον λίγο τόπο που πιάνουν στη γη τα πολύτιμα δηλώνει ότι ήταν ολιγαρκείς και δεν υπήρξαν άπληστοι, αρκέστηκαν στα λίγα (μια στενή γωνιά) και καλά (μόνο ποιότητας πραμάτεια).
  • ως «κακοί έμποροι», αλλά καλοί άνθρωποι, προσδοκούν μια δίκαιη κρίση, ανάλογη της δικής τους μετρημένης ζωής.