Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!
| Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Πηγή: Ι.Ε.Π. | Αναγνώσθηκε: 9442 φορές Επικοινωνία | |
|---|---|---|---|---|
| Μάθημα: | Χημεία | Τάξη: | Α' Λυκείου | |
| Κωδικός Θέματος: | 15510 | Θέμα: | 2 | |
| Τελευταία Ενημέρωση: | 14-Μαΐ-2022 | Ύλη: | 1.3.2 Δομή του ατόμου 2.1.2 Κατανομή ηλεκτρονίων σε στιβάδες 2.2 Κατάταξη των στοιχείων (Περιοδικός Πίνακας). Χρησιμότητα του Περιοδικού Πίνακα. 2.3.5 Ιοντικός ή ετεροπολικός δεσμός 2.4.6 Ονοματολογία ανόργανων χημικών ενώσεων 3.5.1 Πώς συμβολίζονται οι χημικές αντιδράσεις 4.1.2 Το mol: μονάδα ποσότητας ουσίας στο S.I. | |
| Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) | ||||
| Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | ||
|---|---|---|---|
| Τάξη: | Α' Λυκείου | ||
| Μάθημα: | Χημεία | ||
| Θέμα: | 2 | ||
| Κωδικός Θέματος: | 15510 | ||
| Ύλη: | 1.3.2 Δομή του ατόμου 2.1.2 Κατανομή ηλεκτρονίων σε στιβάδες 2.2 Κατάταξη των στοιχείων (Περιοδικός Πίνακας). Χρησιμότητα του Περιοδικού Πίνακα. 2.3.5 Ιοντικός ή ετεροπολικός δεσμός 2.4.6 Ονοματολογία ανόργανων χημικών ενώσεων 3.5.1 Πώς συμβολίζονται οι χημικές αντιδράσεις 4.1.2 Το mol: μονάδα ποσότητας ουσίας στο S.I. | ||
| Τελευταία Ενημέρωση: 14-Μαΐ-2022 | |||
| Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) | |||
Θέμα 2ο
2.1.
α) Να γράψετε στην κόλλα σας τον πίνακα, συμπληρώνοντας το κενά.
| στοιχείο | αριθμός πρωτονίων | αριθμός ηλεκτρονίων | στιβάδα \(K\) | στιβάδα \(L\) | στιβάδα \(M\) | περίοδος Π.Π | ομάδα Π.Π. |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| \(Na\) | \(11\) |
(μονάδες 6)
β) Να χαρακτηρίσετε την ακόλουθη πρόταση ως σωστή (Σ) ή λανθασμένη (Λ).
«Σε \(4\ mol\) \(NH_{3}\) περιέχεται ίσος αριθμός μορίων με αυτόν που περιέχεται σε \(4\ mol\) \(H_{2}S\) ».
(μονάδα 1 )
Να αιτιολογήσετε την απάντηση σας.
(μονάδες 5)
Μονάδες 12
2.2.
α) Δίνεται η παρακάτω χημική εξίσωση, χωρίς συντελεστές:
\(Ba(OH)_{2(aq)} + ΝΗ_{4}ΝΟ_{3(aq)} \rightarrow Ba(NO_{3})_{2(aq)} + ΝΗ_{3(g)} + Η_{2}Ο_{(l)}\).
i) Να μεταφέρετε την παραπάνω χημική εξίσωση στην κόλλα σας και να γράψετε τους κατάλληλους συντελεστές.
(μονάδες 2)
ii) Να ονομάσετε τις χημικές ενώσεις που συμμετέχουν στην παραπάνω χημική αντίδραση: \(Ba(OH)_{2}\) , \(ΝΗ_{4}ΝΟ_{3}\), \(Ba(NO_{3})_{2}\) , \(ΝΗ_{3}\).
(μονάδες 4)
β) Να εξηγήσετε τον τρόπο σχηματισμού της ένωσης μεταξύ των στοιχείων \(_{11}Na\) και του \(_{17}Cl\). Να χαρακτηρίσετε την ένωση ως ομοιοπολική ή ιοντική.
(μονάδες 6)
Μονάδες 13
Ενδεικτικές απαντήσεις
2.1.
α)
| στοιχείο | αριθμός πρωτονίων | αριθμός ηλεκτρονίων | στιβάδα \(K\) | στιβάδα \(L\) | στιβάδα \(M\) | περίοδος Π.Π | ομάδα Π.Π. |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| \(Na\) | \(11\) | \(11\) | \(2\) | \(8\) | \(1\) | \(3\) | \(1\) |
β) Η πρόταση είναι σωστή.
Σε \(1\ mol\) μιας ένωσης περιέχονται \(Ν_{A}\) μόρια. Συνεπώς στα \(4\ mol\) οποιασδήποτε ένωσης θα περιέχονται \(4\cdot Ν_{Α}\) μόρια.
2.2.
α)
i) Η ισοσταθμισμένη χημική εξίσωση είναι:
\(Ba(OH)_{2(aq)} + 2ΝΗ_{4}ΝΟ_{3(aq)} \rightarrow Ba(NO_{3})_{2(aq)} + 2ΝΗ_{3(ag)} + 2 Η_2Ο_{(l)}\)
ii) Τα ονόματα των χημικών ενώσεων είναι:
\(Ba(OH)_{2}\) , υδροξείδιο του βαρίου
\(ΝΗ_{4}ΝΟ_{3}\), νιτρικό αμμώνιο
\(Ba(NO_{3})_{2}\) , νιτρικό βάριο
\(ΝΗ_{3}\) , αμμωνία
β) Η κατανομή των ηλεκτρονίων σε στιβάδες για το άτομο του \(_{11}Na\) είναι: (2,8,1) και για το άτομο του \(_{17}Cl\) είναι (2,8,7).
Κάθε άτομο \(_{11}Na\) με αποβολή του ηλεκτρονίου σθένους, μετατρέπεται σε κατιόν \(_{11}Na\), με δομή (2,8), δηλαδή ευγενούς αερίου. Επίσης κάθε άτομο του χλωρίου προσλαμβάνει ένα ηλεκτρόνιο από ένα άτομο \(_{11}Na\) μετατρέπεται σε ανιόν \(_{17}Cl^-\) με δομή (2,8,8), δηλαδή δομή ευγενούς αερίου. Τα ετερώνυμα ιόντα \(_{11}Na^+\) και \(_{17}Cl^-\) έλκονται με ισχυρές ηλεκτροστατικές δυνάμεις, δημιουργώντας ιοντικό κρύσταλλο. Επομένως η χημική ένωση που προκύπτει, \(NaCl\), είναι ιοντική.