Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!

Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο Πηγή: Ι.Ε.Π. Αναγνώσθηκε: 38929 φορές Επικοινωνία
Μάθημα: Φυσική Προσανατολισμού Τάξη: Β' Λυκείου
Κωδικός Θέματος: 16110 Θέμα: 4
Τελευταία Ενημέρωση: 17-Μαΐ-2022 Ύλη: 1.1 Οριζόντια βολή 1.2 Ομαλή κυκλική κίνηση
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)
Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο
Τάξη: Β' Λυκείου
Μάθημα: Φυσική Προσανατολισμού
Θέμα: 4
Κωδικός Θέματος: 16110
Ύλη: 1.1 Οριζόντια βολή 1.2 Ομαλή κυκλική κίνηση
Τελευταία Ενημέρωση: 17-Μαΐ-2022
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)

ΘΕΜΑ 4
Αεροπλάνο μάζας 20.000 𝑘𝑔 πετάει σε οριζόντιο κύκλο περιμένοντας άδεια να προσγειωθεί. Το μέτρο της ταχύτητάς του παραμένει σταθερό και ίσο με 100 𝑚/𝑠. Τα αεροπλάνα στρίβουν πάντα με κατάλληλο τρόπο ώστε να μειώσουν την αίσθηση της επιτάχυνσης στους επιβάτες, η οποία μπορεί να προκαλέσει δυσφορία στους τελευταίους.

4.1. Υπολογίστε την ακτίνα του κύκλου ώστε οι επιβάτες να μην αισθανθούν οριζόντια (κεντρομόλο) επιτάχυνση πάνω από 0,1 𝑔.
Μονάδες 6

4.2. Υπολογίστε το μέτρο της μεταβολής της ταχύτητας του αεροπλάνου ανάμεσα στα σημεία Α και Β (όπου Β το σημείο αντιδιαμετρικά του Α).
Μονάδες 6

Ενώ το αεροπλάνο βρίσκεται σε ύψος 1280 𝑚 και στο σημείο B του παραπάνω σχήματος, αφήνει ένα πακέτο μάζας 5 𝑘𝑔 να πέσει προς το έδαφος, χωρίς αλεξίπτωτο. Οι διαστάσεις του πακέτου είναι πολύ μικρές, ώστε να μπορούμε να αγνοήσουμε την επίδραση της αντίστασης του αέρα.

4.3. Υπολογίστε την οριζόντια απόσταση ανάμεσα στο σημείο B και στο σημείο όπου το πακέτο θα χτυπήσει στο έδαφος (βεληνεκές).
Μονάδες 6

4.4. Υπολογίστε την εφαπτομένη της γωνίας που θα σχηματίζει η ταχύτητα του πακέτου με το οριζόντιο επίπεδο όταν το πακέτο θα χτυπήσει στο έδαφος.
Μονάδες 7

Δίνεται η επιτάχυνση της βαρύτητας 𝑔=10 𝑚/𝑠2

ΘΕΜΑ 4

4.1. Η κεντρομόλος επιτάχυνση πρέπει να είναι ίση με 0,1𝑔=0,1(10𝑚𝑠2)=1 𝑚/𝑠2 (2 μονάδες)
Από τον τύπο της κεντρομόλου επιτάχυνσης (4 μονάδες):

𝑎𝐾=𝑣2𝑅 1𝑚𝑠2=(100𝑚𝑠)2𝑅 𝑅=10.000 𝑚

Μονάδες 6

4.2. Στο σημείο Β η ταχύτητα θα έχει ίσο μέτρο και αντίθετη κατεύθυνση (3 μονάδες), επομένως

𝛥𝑣=𝑣𝐵𝑣𝐴=100𝑚𝑠(100𝑚𝑠)=200 𝑚𝑠

(3 μονάδες) Μονάδες 6

4.3. Το πακέτο θα εκτελέσει οριζόντια βολή, οπότε για τη στιγμή που θα φτάσει στο έδαφος θα ισχύουν:

Στον κατακόρυφο άξονα (3 μονάδες):

𝑦=12𝑔𝑡2 (1280 𝑚)=12(10𝑚𝑠2)𝑡2 𝑡=16  𝑠

Στον οριζόντιο άξονα (3 μονάδες):

𝑥=𝑣𝑡=(100𝑚𝑠)(16 𝑠)=1600  𝑚

Μονάδες 6

4.4. Το πακέτο θα εκτελέσει οριζόντια βολή, οπότε για τη στιγμή που θα φτάσει στο έδαφος θα ισχύουν:

Στον κατακόρυφο άξονα (2 μονάδες):

𝑣𝑦=𝑔𝑡=(10𝑚𝑠2)(16𝑠)=160 𝑚𝑠

Στον οριζόντιο άξονα (2 μονάδες):

𝑣𝑥=𝑣=100 𝑚𝑠

Για τη γωνία 𝜃 που σχηματίζει η ταχύτητα με το οριζόντιο επίπεδο ισχύει (3 μονάδες):

𝜀𝜑𝜃=𝑣𝑦𝑣𝑥=160𝑚𝑠100 𝑚𝑠=1,6

Μονάδες 7