Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!

Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο Πηγή: Ι.Ε.Π. Αναγνώσθηκε: 7771 φορές Επικοινωνία
Μάθημα: Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Τάξη: Α' Λυκείου
Κωδικός Θέματος: 20366 Θέμα: 1
Τελευταία Ενημέρωση: 27-Νοε-2022 Ύλη: Θεματική Ενότητα 7: Ενδυμασία και μόδα
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)
Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο
Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
Θέμα: 1
Κωδικός Θέματος: 20366
Ύλη: Θεματική Ενότητα 7: Ενδυμασία και μόδα
Τελευταία Ενημέρωση: 27-Νοε-2022
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ)
Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΛ

Κείμενο 1
Ποιος ορίζει τη μόδα και γιατί την ακολουθούμε, είτε μας ταιριάζει είτε όχι; Το παρακάτω κείμενο αποτελεί διασκευασμένο άρθρο της Δήμητρας Καζάνη, το οποίο δημοσιεύθηκε στις 11. 10. 2016 στον ιστότοπο: https://simplylife.gr/article/id/156

Σήμερα, κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης, έκανα μια θλιβερή διαπίστωση. Η πλειοψηφία των ανθρώπων, κυρίως γυναίκες, ακολουθούν με ενθουσιασμό τις τάσεις της μόδας. Καταλαμβάνονται από καταναλωτική μανία γεμίζοντας ασφυκτικά τις ντουλάπες με ρούχα, τσάντες και παπούτσια, τα οποία όχι μόνο δεν χρειάζονται, αλλά, όταν περάσει η «μόδα», θα αναρωτιούνται για ποιον λόγο ξόδεψαν τόσα πολλά χρήματα, ώστε να τα αποκτήσουν! Αδιαμφισβήτητα, όλοι ενδιαφερόμαστε για την εμφάνισή μας, όμως για ποιο λόγο δεν βασιζόμαστε στο τι αρέσει σε εμάς και στο τι μας ταιριάζει, αλλά κατευθυνόμαστε από άλλους, με αποτέλεσμα να παραμένουμε παγιδευμένοι σε αυτόν τον φαύλο κύκλο;

Το ποιοι ορίζουν τη μόδα είναι εύκολο να απαντηθεί, αν και πολύ γενικευμένο. Τη μόδα την ορίζουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και οι άνθρωποι που προβάλλονται εκεί. Δεν είναι απαραίτητο να έχουν σχετικές σπουδές, αρκεί ένα αναγνωρίσιμο άτομο να πει πως κάτι είναι «μόδα»! Φανταστείτε να βγει σε μια συνέντευξη ένας ηθοποιός και να δηλώσει πως οι φακές θα είναι το must φαγητό \(^1\) τον φετινό χειμώνα! Ξαφνικά οι φακές θα εμφανιστούν σε όλους τους καταλόγους των gourmet εστιατορίων \(^2\)!

Το ξέρω πως ακούγεται γελοίο, όμως, αν το καλοσκεφτείτε, αυτό ακριβώς συμβαίνει. Μια ηθοποιός του Hollywood δήλωσε πως τρώει ωμές ρίζες και η ωμοφαγία έγινε μόδα! Η μόδα βασίζεται στη διαφήμιση και στα χρήματα που είναι διατεθειμένη να ξοδέψει η εκάστοτε εταιρεία για την προβολή των προϊόντων της. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που στις διαφημίσεις συμμετέχουν αναγνωρίσιμα πρόσωπα. Η βασική ερώτηση είναι γιατί οι περισσότεροι άνθρωποι ακολουθούν τη μόδα, ακόμη κι αν δεν τους ταιριάζει.

Πιστεύω πως μεγάλο ρόλο παίζει η ψυχολογία της μάζας, το να ανήκουμε σε κάποια ομάδα, και η ανάγκη μας να είμαστε αρεστοί. Τα ΜΜΕ με την προβολή μιας αψεγάδιαστης εικόνας μάς δημιουργούν την ανασφάλεια πως είμαστε ανεπαρκείς και πως, για να λάμψουμε, πρέπει να γίνουμε ο κλώνος κάποιου άλλου! […]

Για όλους τους παραπάνω λόγους, λοιπόν, καλό είναι, πριν ακολουθήσουμε κάποια μόδα, να κοιταχτούμε στο καθρέφτη και να σκεφτούμε αν αυτό που βλέπουμε μάς αρέσει. Μην ξεχνάτε πως ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και πως, όταν ερχόμαστε στον κόσμο, έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε κάτι που κανένας άλλος δεν μπορεί. Δεν υπάρχει λοιπόν λόγος να πασχίζετε να γίνετε κάποιος που δεν είστε!

\(^1\) το φαγητό της μόδας, αυτό που πρέπει να τρώμε, ώστε να είμαστε στη μόδα
\(^2\) των ποιοτικών εστιατορίων, των εστιατορίων υψηλής γαστρονομίας

Κείμενο 2
Ενδύματα
Το ποίημα του Κ. Π. Καβάφη (1863-1933) αντλήθηκε από τον ιστότοπο https://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/browse.html?cndid=9&textid=917

Μέσα σ’ ένα κιβώτιο ή μέσα σ’ ένα έπιπλο από πολύτιμον έβενο \(^3\) θα βάλω και θα φυλάξω τα ενδύματα της ζωής μου.
Τα ρούχα τα κυανά \(^4\). Και έπειτα τα κόκκινα, τα πιο ωραία αυτά από όλα. Και κατόπιν τα κίτρινα. Και τελευταία πάλι τα κυανά, αλλά πολύ πιο ξέθωρα αυτά τα δεύτερα από τα πρώτα.
Θα τα φυλάξω με ευλάβεια και με πολλή λύπη.
Όταν θα φορώ μαύρα ρούχα, και θα κατοικώ μέσα σ’ ένα μαύρο σπίτι, μέσα σε μια κάμαρη σκοτεινή, θα ανοίγω καμιά φορά το έπιπλο με χαρά, με πόθο, και με απελπισία.
Θα βλέπω τα ρούχα και θα θυμούμαι την μεγάλη εορτή — που θα είναι τότε όλως διόλου τελειωμένη.
Όλως διόλου τελειωμένη. Τα έπιπλα σκορπισμένα άτακτα μες στες αίθουσες. Πιάτα και ποτήρια σπασμένα καταγής. Όλα τα κεριά καμένα ώς το τέλος. Όλο το κρασί πιωμένο. Όλοι οι καλεσμένοι φευγάτοι. Μερικοί κουρασμένοι θα κάθονται ολομόναχοι, σαν κι εμένα, μέσα σε σπίτια σκοτεινά — άλλοι πιο κουρασμένοι θα πήγαν να κοιμηθούν.

[1894 – 1897;]

\(^3\) είδος ξύλου με βαθύ σκούρο χρώμα, από το οποίο κατασκευάζονται πολυτελή έπιπλα, μουσικά όργανα κτλ.
\(^4\) γαλάζια

ΘΕΜΑΤΑ
ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Να χαρακτηρίσεις τις προτάσεις που ακολουθούν με την ένδειξη ΣΩΣΤΟ (Σ) ή ΛΑΘΟΣ (Λ), αξιολογώντας αν ανταποκρίνονται στο νόημα του Κειμένου 1.
α. Οι γυναίκες αποτελούν την κύρια πληθυσμιακή ομάδα που κυριεύεται από καταναλωτική μανία, την οποία συχνά, εκ των υστέρων, δεν μπορεί να εξηγήσει.
β. Τη μόδα ορίζουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τα αναγνωρίσιμα πρόσωπα που προβάλλονται εκεί, και τα gourmet εστιατόρια.
γ. Η μόδα βασίζεται στη διαφήμιση και στην οικονομική διαθεσιμότητα των εταιρειών παραγωγής των προϊόντων.
δ. Η προβολή των τέλειων προτύπων από τα ΜΜΕ πιέζει τους ανθρώπους να τα αντιγράφουν, κερδίζοντας έτσι μια νέα προσωπικότητα.
ε. Το όπλο μας ενάντια στην υποδούλωση στη μόδα είναι η αποδοχή της μοναδικότητας του κάθε ανθρώπου.
Μονάδες 10

2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Στην δεύτερη και την τρίτη παράγραφο του Κειμένου 1 αξιοποιείται το παράδειγμα. Αφού εντοπίσεις τις δύο περιπτώσεις χρήσης παραδειγμάτων στις συγκεκριμένες παραγράφους (μονάδες 4), να παρουσιάσεις τη λειτουργία τους στο κείμενο (μονάδες 6).
Μονάδες 10

3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
Στο Κείμενο 1 χρησιμοποιείται επανειλημμένα το θαυμαστικό. Αφού εντοπίσεις τρεις περιπτώσεις χρήσης του θαυμαστικού (μονάδες 6), να παρουσιάσεις τη λειτουργία του σε καθεμιά από αυτές (μονάδες 9).
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ 4 (μονάδες 15)
Στο Κείμενο 2 το ποιητικό υποκείμενο περιγράφει μια επιλογή του που θα υλοποιήσει στο μέλλον και τη συνακόλουθη συναισθηματική του κατάσταση. Ποια είναι η επιλογή, ποια η συναισθηματική κατάσταση και ποιον ρόλο διαδραματίζουν τα ρούχα σε αυτές; Συμφωνείς ή διαφωνείς με αυτή τη στάση; Να αναπτύξεις την απάντησή σου σε 100-150 λέξεις.
Μονάδες 15

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ)
Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΛ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
(Επισημαίνεται ότι οι απαντήσεις που προτείνονται για τα θέματα είναι ενδεικτικές. Κάθε άλλη απάντηση, κατάλληλα τεκμηριωμένη, θεωρείται αποδεκτή.)

ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
α. Σ
β. Λ
γ. Σ
δ. Λ
ε. Σ

2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Το παράδειγμα στην 2η παράγραφο του Κειμένου 1 και η λειτουργία του:
«Φανταστείτε να βγει σε μια συνέντευξη ένας ηθοποιός και να δηλώσει πως οι φακές θα είναι το must φαγητό τον φετινό χειμώνα! Ξαφνικά οι φακές θα εμφανιστούν σε όλους τους καταλόγους των gourmet εστιατορίων!»: το παράδειγμα λειτουργεί υποστηρικτικά στην άποψη που εκφράζει η συγγραφέας και, παράλληλα, καθιστά το κείμενο παραστατικότερο. Με τη χρήση ενός φαγητού που δεν χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα «εκλεκτό» γαστρονομικά, αλλά υιοθετείται από όλους, γιατί το προβάλλει ένας ηθοποιός, η συγγραφέας δείχνει τη δύναμη που έχει το αναγνωρίσιμο πρόσωπο να επιβάλλει, καθιστώντας τα «μόδα», όσα υποστηρίζει στα ΜΜΕ.

Το παράδειγμα στην 3η παράγραφο του Κειμένου 1 και η λειτουργία του:
«Μια ηθοποιός του Hollywood δήλωσε πως τρώει ωμές ρίζες και η ωμοφαγία έγινε μόδα!»: και εδώ η λειτουργία του παραδείγματος υποστηρίζει την άποψη της συγγραφέα αποδεικνύοντας, με την παράδοξη «ωμοφαγία» που επιβάλλει η ηθοποιός, το πόσο γελοίο είναι να υιοθετούμε ανενδοίαστα και αλόγιστα ως «μόδα» όσα παράδοξα υποστηρίζουν τα αναγνωρίσιμα πρόσωπα.

3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
Περιπτώσεις χρήσης του θαυμαστικού στο Κείμενο 1 και η λειτουργία τους:

  • «…για ποιον λόγο ξόδεψαν τόσα πολλά χρήματα, ώστε να τα αποκτήσουν!»: το θαυμαστικό υπογραμμίζει τον παραλογισμό των γυναικών που καταλαμβάνονται από καταναλωτικό πυρετό και ξοδεύουν αλόγιστα χωρίς να έχουν συνείδηση του τι κάνουν.
  • «Δεν είναι απαραίτητο να έχουν σχετικές σπουδές, αρκεί ένα αναγνωρίσιμο άτομο να πει πως κάτι είναι «μόδα»!»: το θαυμαστικό δίνει έμφαση στη δύναμη του «επώνυμου» ατόμου να επιβάλλει και μόνο με το λόγο του τη «μόδα» χωρίς να χρειάζεται να σχετίζεται με τον χώρο της μόδας, να έχει κάνει ειδικές σπουδές κ.λπ. Η θέση της συγγραφέα ενέχει στο χωρίο αυτό και ειρωνεία.
  • «Φανταστείτε να βγει σε μια συνέντευξη ένας ηθοποιός και να δηλώσει πως οι φακές θα είναι το must φαγητό τον φετινό χειμώνα!»: το θαυμαστικό επισημαίνει την έκπληξη που δημιουργεί το παράδοξο «σενάριο» ένας ηθοποιός να ορίσει ως μόδα τις «φακές», ένα φαγητό σηματοδοτημένο ως «ταπεινό», «φαγητό των φτωχών» κ.λπ. και όχι ως «εκλεκτό έδεσμα».
  • «Ξαφνικά οι φακές θα εμφανιστούν σε όλους τους καταλόγους των gourmet εστιατορίων!»: το θαυμαστικό υπογραμμίζει ειρωνικά την άνευ όρων υιοθέτηση της παράδοξης άποψης του ηθοποιού από τα εκλεκτά και εκλεκτικά εστιατόρια.
  • «Μια ηθοποιός του Hollywood δήλωσε πως τρώει ωμές ρίζες και η ωμοφαγία έγινε μόδα!»: το θαυμαστικό υπογραμμίζει ειρωνικά την παραδοξολογία της ηθοποιού και την άμεση και αλόγιστη υιοθέτηση της συνήθειάς της από τον κόσμο.
  • «…πρέπει να γίνουμε ο κλώνος κάποιου άλλου!»: το θαυμαστικό υπογραμμίζει τον παραλογισμό (και τον κίνδυνο) να θυσιάσουμε την προσωπικότητά μας και να γίνουμε αντίγραφα των «επωνύμων» και υποχείρια των ΜΜΕ και της διαφήμισης.
  • «Δεν υπάρχει λοιπόν λόγος να πασχίζετε να γίνετε κάποιος που δεν είστε!»: το θαυμαστικό υπογραμμίζει την πρόθεση της συγγραφέα να αφυπνίσει τους αναγνώστες προτρέποντάς τους να διατηρήσουν την προσωπικότητά τους και να μην υποδουλώνονται στη «μόδα».

ΘΕΜΑ 4 (μονάδες 15)
Οποιαδήποτε διαπίστωση από τους/τις μαθητές/-τριες θεωρείται αποδεκτή, εφόσον μπορεί να συσχετιστεί/ τεκμηριωθεί με στοιχεία/ χωρία του κειμένου, χωρίς να δίνεται με τρόπο αυθαίρετο.

Στο ποίημα του Καβάφη το ποιητικό υποκείμενο εξομολογείται ότι σκοπεύει, όταν παρέλθει η νεότητά του, να κλείσει τα πολύχρωμα ρούχα του σε ένα πολύτιμο εβένινο (δηλαδή μαύρο) έπιπλο νιώθοντας «ευλάβεια και πολλή λύπη». Σκοπός του είναι, όταν θα φορά μαύρα ρούχα, θα κατοικεί σε ένα μαύρο σπίτι και σε μια κάμαρα σκοτεινή, να ανοίγει το έπιπλο και να κοιτά τα παλιά του ρούχα «με χαρά, με πόθο, και με απελπισία», καθώς θα θυμάται «την μεγάλη εορτή — που θα είναι τότε όλως διόλου τελειωμένη». Τα πολύχρωμα ρούχα και η «μεγάλη εορτή» αποτελούν σύμβολα της νεότητας που είναι η πολύχρωμη γιορτή της ζωής. Ο ποιητής θα πενθεί για πάντα το τέλος της νιότης του και μόνη χαρά και πόθο, ανάμεικτα με την απελπισία, θα του δίνουν οι αναμνήσεις από αυτήν, που θα έχει τελειώσει ανεπιστρεπτί, αφήνοντας τα απομεινάρια της («Τα έπιπλα σκορπισμένα άτακτα μες στες αίθουσες. Πιάτα και ποτήρια σπασμένα καταγής. Όλα τα κεριά καμένα ώς το τέλος. Όλο το κρασί πιωμένο»), ενώ όλοι οι «καλεσμένοι» θα έχουν φύγει, οι συνομήλικοί θα έχουν μεγαλώσει, θα έχουν μείνει μόνοι σαν το ποιητικό υποκείμενο «μέσα σε σπίτια σκοτεινά» ή θα έχουν πεθάνει («άλλοι πιο κουρασμένοι θα πήγαν να κοιμηθούν»).

Ως προς τη στάση του/της μαθητή/-τριας αναμένουμε την πρόσληψη και τη συναισθηματική ανταπόκρισή του/της στο κείμενο, που μπορεί να ποικίλλει, από την ταύτιση με την άποψη του ποιητικού υποκειμένου για τη θεώρηση της νιότης ως γιορτής και το συνακόλουθο πένθος για την απώλειά της έως την υιοθέτηση μιας πιο αγωνιστικής στάσης, της υποστήριξης ότι κάθε ηλικία έχει να προσφέρει στον άνθρωπο σοφία, εμπειρίες, ουσία, άρα πρέπει ευγνώμονα να δέχεται τις αλλαγές της ηλικίας κ.λπ.