Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!
Έναρξη από 2 Σεπτεμβρίου
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Πηγή: Ι.Ε.Π. | Αναγνώσθηκε: 7051 φορές Επικοινωνία | |
---|---|---|---|---|
Μάθημα: | Ιστορία | Τάξη: | Β' Λυκείου | |
Κωδικός Θέματος: | 24663 | Θέμα: | 1 | |
Τελευταία Ενημέρωση: | 24-Μαΐ-2023 | Ύλη: | Κεφάλαιο 1. Από το θάνατο του Ιουστινιανού ως την αποκατάσταση των εικόνων και τη συνθήκη του Βερντέν (565-843). Κεφάλαιο 2. Η εποχή της ακμής: Από τον τερματισμό της Εικονομαχίας ως το Σχίσμα των Δύο Εκκλησιών (843-1054). 2.3. Κοινωνία Κεφάλαιο 3. Από το Σχίσμα των Δύο Εκκλησιών ως την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους (1054-1204). Κεφάλαιο 4. Η λατινοκρατία και η παλαιολόγεια εποχή (1204-1453). Ο Ύστερος Μεσαίωνας στη Δύση. 4.6. Οι Οθωμανοί και η ραγδαία προέλασή τους | |
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) |
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | ||
---|---|---|---|
Τάξη: | Β' Λυκείου | ||
Μάθημα: | Ιστορία | ||
Θέμα: | 1 | ||
Κωδικός Θέματος: | 24663 | ||
Ύλη: | Κεφάλαιο 1. Από το θάνατο του Ιουστινιανού ως την αποκατάσταση των εικόνων και τη συνθήκη του Βερντέν (565-843). Κεφάλαιο 2. Η εποχή της ακμής: Από τον τερματισμό της Εικονομαχίας ως το Σχίσμα των Δύο Εκκλησιών (843-1054). 2.3. Κοινωνία Κεφάλαιο 3. Από το Σχίσμα των Δύο Εκκλησιών ως την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους (1054-1204). Κεφάλαιο 4. Η λατινοκρατία και η παλαιολόγεια εποχή (1204-1453). Ο Ύστερος Μεσαίωνας στη Δύση. 4.6. Οι Οθωμανοί και η ραγδαία προέλασή τους | ||
Τελευταία Ενημέρωση: 24-Μαΐ-2023 | |||
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) |
ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
1ο ΘΕΜΑ
1.α.
(Ι) Να αντιστοιχίσετε τα στοιχεία της στήλης Α με στοιχεία της στήλης Β. Δύο (2) στοιχεία της στήλης Β περισσεύουν.
Α | Β |
---|---|
1. Χαλίφης 2. Βόρης 3. Αλέξιος Ε' Δούκας Moύρτζουφλος 4. Ιωάννης Βατάτζης 5. Ορχάν |
α. άλωση της Κωνσταντινούπολης (1204) β. Αυτοκρατορία της Νίκαιας γ. μάχη της Άγκυρας δ. ηγεμόνας της Βουλγαρίας ε. τοποτηρητής του Προφήτη στ. ιδρυτής Οθωμανικού κράτους ζ. κατάληψη της Προύσας |
(Μονάδες 5)
(ΙΙ) Να χαρακτηρίσετε τις ακόλουθες προτάσεις ως προς την ορθότητά τους, γράφοντας τη λέξη «σωστό» ή «λάθος» δίπλα στον αριθμό που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση:
Ο λογοθέτης του Γενικού είχε την ευθύνη των οικονομικών.
Οι νομάδες της προϊσλαμικής Αραβίας ήταν σοβαρή απειλή για τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.
Στο βυζαντινό χωρίον (κοινότητα) δεσπόζει ο ιερέας με το ηθικό κύρος του.
Η ιδέα της σταυροφορίας δεν ήταν ξένη στο Βυζάντιο.
Στη Σύνοδο της Φερράρας-Φλωρεντίας ο Ιωάννης Η' Παλαιολόγος δέχθηκε την πλήρη υποταγή της Ορθόδοξης στην Καθολική Εκκλησία.
(Μονάδες 5)
Μονάδες 10
1.β. Να εξηγήσετε το περιεχόμενο των παρακάτω ιστορικών όρων: αλληλέγγυον, γενίτσαροι.
Μονάδες 7+8=15
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1.α.
(Ι) 1ε, 2δ, 3α, 4β, 5ζ
(ΙΙ) 1Σ, 2Λ, 3Σ, 4Λ, 5Σ
1.β.
αλληλέγγυον: Κεφάλαιο 2, 3. Κοινωνία, γ. Η κοινωνία του χωριού και η πάλη κατά των δυνατών, «[…] Το μεγαλύτερο πλήγμα... της κοινότητας […]».
γενίτσαροι: Κεφάλαιο 4, 6. Οι Οθωμανοί και η ραγδαία προέλασή τους, β. Η οργάνωση του κράτους των Οθωμανών, «[…] Το σώμα των ιππέων τιμαριούχων είχε... χριστιανικούς πληθυσμούς […]». (Πιθανή αναφορά και στο ότι οι γενίτσαροι ανήκαν στην υπηρεσία του σουλτάνου και υπήρξαν πηγή υπαλλήλων είναι αποδεκτή.)