Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Πηγή: Ι.Ε.Π. | Αναγνώσθηκε: 3375 φορές Επικοινωνία | |
---|---|---|---|---|
Μάθημα: | Φυσική | Τάξη: | Α' Λυκείου | |
Κωδικός Θέματος: | 8032 | Θέμα: | 2 | |
Τελευταία Ενημέρωση: | 16-Μαΐ-2022 | Ύλη: | Χωρίς Αντιστοίχιση Ύλης | |
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) |
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | ||
---|---|---|---|
Τάξη: | Α' Λυκείου | ||
Μάθημα: | Φυσική | ||
Θέμα: | 2 | ||
Κωδικός Θέματος: | 8032 | ||
Ύλη: | Χωρίς Αντιστοίχιση Ύλης | ||
Τελευταία Ενημέρωση: 16-Μαΐ-2022 | |||
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) |
Β ΘΕΜΑ
Β1. Γερανός ασκεί σταθερή κατακόρυφη δύναμη μέτρου \(F\) σε ένα κιβώτιο βάρους \(Β\) το οποίο αποκτά κατακόρυφη επιτάχυνση με φορά προς τα πάνω μέτρου \(\dfrac{g}{3}\), όπου \(g\) η επιτάχυνση της βαρύτητας. Στο κιβώτιο σε ασκούνται μόνο δύο δυνάμεις, η δύναμη του βάρους και αυτή από το γερανό.
Α) Να επιλέξετε την σωστή απάντηση:
Για τα μέτρα των δυο δυνάμεων ισχύει:
(α) \(F=\dfrac{1}{3}B\)
(β) \(F=\dfrac{4}{3}B\)
(γ) \(F=\dfrac{2}{3}B\)
Μονάδες 4
Β) Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας.
Μονάδες 8
Β2. Τρείς μαθητές εργαζόμενοι ομαδικά σε ένα πείραμα μελέτης της ευθύγραμμης ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης ενός αμαξιδίου κατέληξαν σε 5 πειραματικές τιμές ταχύτητας τις οποίες τοποθέτησαν σε βαθμολογημένους άξονες ταχύτητας - χρόνου. Ο καθένας όμως χάραξε την ευθεία σε δικό του διάγραμμα. Τα διαγράμματα των μαθητών φαίνονται στα παρακάτω σχήματα.
Α) Να επιλέξετε την σωστή απάντηση:
Η ευθεία έχει χαραχθεί καλύτερα στο διάγραμμα:
α) Ι
β) ΙΙ
γ) ΙΙΙ
Μονάδες 4
Β) Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας και στη συνέχεια από αυτό το διάγραμμα να υπολογίσετε την επιτάχυνση του αμαξιδίου.
Μονάδες 9
ΘΕΜΑ Β
Β1. Σωστή η απάντηση (β).
Ενδεικτική Αιτιολόγηση
Σχεδιάζουμε τις δυνάμεις που ασκούνται στο κιβώτιο και εφαρμόζουμε τον 2ο Νόμο του Νεύτωνα με θετική φορά όπως αυτή που φαίνεται στο σχήμα:
$$F-B=m\cdot \dfrac{g}{3}$$ $$F=\dfrac{W}{3}+W$$ $$F=\dfrac{4\cdot W}{3}, \ (1)$$
Άπό τη σχέση (1) προκύπτει ότι σωστή απάντηση είναι η (β).
Β2. Σωστή η απάντηση (α).
Ενδεικτική Αιτιολόγηση
Από τα τρία διαγράμματα στο (Ι) έχει χαραχθεί σωστά η ευθεία που παριστάνει τα πειραματικά δεδομένα διότι σε αυτή τα πειραματικά σημεία βρίσκονται εκατέρωθεν (της ευθείας).
Η επιτάχυνση υπολογίζεται από την κλίση της παραπάνω ευθείας, δηλαδή στο ορθογώνιο τρίγωνο του σχήματος (Ι) υπολογίζω την εφαπτόμενη της γωνίας Ο:
$$α=\dfrac{10}{3}\ \dfrac{m}{s^2}$$