Τράπεζα Θεμάτων

www.trapeza-thematon.gr

Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Χημεία Θέμα: 4
Κωδικός Θέματος: 11885 Ύλη: 1.5.2 Περιεκτικότητες Διαλυμάτων - Εκφράσεις περιεκτικότητας 4.3.1 Συγκέντρωση ή μοριακότητα κατ' όγκο διαλύματος 4.3.2 Αραίωση διαλύματος 4.3.3 Ανάμειξη διαλυμάτων
Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο
Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Χημεία
Θέμα: 4
Κωδικός Θέματος: 11885
Ύλη: 1.5.2 Περιεκτικότητες Διαλυμάτων - Εκφράσεις περιεκτικότητας 4.3.1 Συγκέντρωση ή μοριακότητα κατ' όγκο διαλύματος 4.3.2 Αραίωση διαλύματος 4.3.3 Ανάμειξη διαλυμάτων
Τελευταία Ενημέρωση: 09-Φεβ-2025

ΘΕΜΑ 4ο
Σύμφωνα με τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας στο πλαίσιο της προστασίας από τον ιό SARS-COV-2, όλες οι δυνητικά μολυσμένες επιφάνειες θα πρέπει να καθαρίζονται με φρέσκο διάλυμα υποχλωριώδους νατρίου (NaClO) 0,10,5%, για τουλάχιστον 1 λεπτό ανάλογα με το χώρο. Το διάλυμα αυτό παρασκευάζεται με αραίωση της οικιακής χλωρίνης με νερό. Η οικιακή χλωρίνη έχει περιεκτικότητες από 3% έως 6% σε υποχλωριώδες νάτριο, ανάλογα με το προϊόν.

α) Ποια είναι η συγκέντρωση (c) ενός διαλύματος Δ1 που έχει περιεκτικότητα 7,45 % w/v σε NaClO;
Μονάδες 7

β) Πόσο νερό πρέπει να προσθέσουμε σε 100 mL από το διάλυμα Δ1 για να φτιάξουμε διάλυμα 5,25 %w/v σε NaOCl;
Μονάδες 7

γ) Αν αναμείξουμε 200 mL από ένα διάλυμα NaClO 1 M και 550 mL από ένα διάλυμα NaClO 0,4 Μ, ποια θα είναι η συγκέντρωση (c) του τελικού διαλύματος;
Μονάδες 8

δ) Το χλώριο Cl2 είναι ένα πολύ τοξικό αέριο ερεθιστικό για το δέρμα και τα μάτια. Η εισπνοή χλωρίου μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε θάνατο. Μια νοικοκυρά έχει ρίξει στη λεκάνη της τουαλέτας ακουαφόρτε, δηλαδή πυκνό υδροχλωρικό οξύ (πυκνό υδατικό διάλυμα HCl), για να την καθαρίσει από άλατα και έγχρωμες κηλίδες που έχουν επικολλήσει σε αυτήν. Στο διάστημα που άφησε το ακουαφόρτε (HCl) να δράσει, καθάρισε τα πατώματα του σπιτιού με χλωρίνη. Η νοικοκυρά σκέπτεται ότι έχει δύο εναλλακτικές:

  • Να ρίξει απευθείας τα απόνερα στη λεκάνη και μετά να ρίξει νερό για να την καθαρίσει τόσο από τα υπολείμματα ακουαφόρτε (HCl), όσο και από τους ρύπους και την περίσσεια NaOCl που υπάρχουν στα απόνερα του καθαρισμού των πατωμάτων, ώστε να κάνει οικονομία στο καθαρό νερό.

  • Να καθαρίσει με νερό πρώτα τα υπολείμματα του ακουαφόρτε (HCl) και μετά να ρίξει τα απόνερα του καθαρισμού των πατωμάτων στη λεκάνη. Τέλος δε, να ξαναρίξει νερό για να καθαρίσει τη λεκάνη από τους ρύπους και τα υπολείμματα NaOCl υπάρχουν στα τα απόνερα του καθαρισμού των πατωμάτων.

Να εξηγήσετε ποια από τις δύο αυτές επιλογές είναι η ασφαλέστερη.
Μονάδες 3

Μονάδες 25

Δίνονται οι σχετικές ατομικές μάζες Ar(O)=16, Ar(Na)=23, Ar(Cl)=35,5, καθώς και η αντίδραση NaOCl(aq)+2HCl(aq)ΝαCl(aq)+Η2Ο(l)+Cl2(g).


Απάντηση Θέματος:

Ενδεικτική επίλυση
α)

Mr(NaClO)=23+35,5+16=74,5

c=nV=mMrV =7,4574,5 mol0,1 L=1 M

β) Σε 100 mL Δ1 περιέχονται 7,45 g NaClO.
Έστω, ότι πρέπει να προσθέσουμε V mL νερού στο διάλυμα Δ1.
Για το διάλυμα που προκύπτει γνωρίζουμε ότι,
σε 100 mL διαλύματος περιέχονται 5,25 g NaOCl
σε (100+V) mL διαλύματος περιέχονται 7,45 g NaOCl
Τα ποσά είναι ανάλογα, συνεπώς:

100 mL(100+V) mL=5,25 g NaOCl7,45 g NaOCl 745=525+5,25V 220=5,25V V=41,9

Άρα, πρέπει να προσθέσουμε 41,9 mL νερού στο διάλυμα Δ1.

γ) Για την ανάμιξη ισχύει:

cτελVτελ=c1V1+c2V2 cτελ(200+550) mL=1 M200 mL+0,4 M550 mL cτελ=200+220750 M=0,56 M

δ) Ασφαλέστερη είναι η δεύτερη επιλογή.

Στην πρώτη επιλογή το πυκνό διάλυμα HCl που έχει η λεκάνη και το NaClO θα αντιδράσουν παράγοντας το πολύ τοξικό αέριο Cl2, όπως φαίνεται στην αντίδραση:

NaOCl(aq)+2HCl(aq)ΝαCl(aq)+Η2Ο(l)+Cl2

Συνεπώς, η νοικοκυρά θα εισπνεύσει αέριο Cl2 και θα κινδυνεύσει σοβαρά.

Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).