Τράπεζα Θεμάτων
www.trapeza-thematon.gr
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Τάξη: | Β' Λυκείου |
---|---|---|---|
Μάθημα: | Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | Θέμα: | 1 |
Κωδικός Θέματος: | 15531 | Ύλη: | Θεματική Ενότητα 1: Πληροφόρηση Θεματική Ενότητα 4: Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης - Κοινωνικά Δίκτυα |
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο |
---|---|
Τάξη: | Β' Λυκείου |
Μάθημα: | Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία |
Θέμα: | 1 |
Κωδικός Θέματος: | 15531 |
Ύλη: | Θεματική Ενότητα 1: Πληροφόρηση Θεματική Ενότητα 4: Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης - Κοινωνικά Δίκτυα |
Τελευταία Ενημέρωση: 04-Μαρ-2022 |
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ)
Β΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΛ
Κείμενο 1
Μικροί αδελφοί
Το κείμενο είναι απόσπασμα από άρθρο του Χρήστου Χωμενίδη στο περιοδικό «Capital», (ηλεκτρονική έκδοση), 3.1.2018.
[…] Ούτε όσοι εχθρεύονταν ούτε όσοι υποστήριζαν τις κρυφές κάμερες θα μπορούσαν να προβλέψουν τι θα συνέβαινε μισή γενιά αργότερα. Δηλαδή, να προβλέψουν ότι και οι πλέον λαύροι
Εάν δεν καταλαβαίνετε τι λέω, περιηγηθείτε στο facebook και στο instagram. Και αντικρίστε τις ζωές των άλλων (και τη δική σας κατά πάσα πιθανότητα) να γίνονται - κάθε ώρα και στιγμή - κοινό κτήμα του παγκόσμιου χωριού μας. Ο Τζορτζ Όργουελ
Θα χαρακτηρίζαμε τον παραπάνω τρόπο ζωής -διότι για τρόπο ζωής πρόκειται, όταν δεν είσαι οφλάιν
Από τη μία, ναι. Καθώς σκρολάρεις
Ότι αν -ο μη γένοιτο-χαλούσαν τα κινητά ή διακοπτόταν η σύνδεση στο διαδίκτυο, τα πάρτι ακαριαία θα διαλύονταν. Τα εορταστικά δείπνα επίσης. Τα ζευγάρια θα έπαυαν να ρομαντζάρουν και να ποζάρουν με φόντο ειδυλλιακά τοπία. Τα πιτσιρίκια θα απαξιούσαν πλέον να μας φτιάχνουν το κέφι με τις γκριμάτσες και τα αστεία τους καμώματα. Και οι αντιρρησίες ακόμα πάσης φύσεως θα κλείνονταν στους εαυτούς τους. Τι νόημα έχει μια ειρηνική διαδήλωση ή ένα βίαιο ντου εναντίον των φορέων της εξουσίας αν δεν μπορείς να το ανεβάσεις στο youtube;
Από την άλλη, όχι. Ποιος είσαι εσύ για να αναθεματίσεις ως νοσηρή, στρεβλή, μια συμπεριφορά που -προφανώς- εκπορεύεται από τη φύση μας; Ανέκαθεν, αφότου απέκτησε συνείδηση του εαυτού του, ο άνθρωπος μηρύκαζε μετά μανίας την μικρή και τη μεγάλη, την ατομική και τη συλλογική του ιστορία. Απαθανατίζοντας και απαθανατιζόμενος - το λέει και η λέξη - ξεγελάς, αφελώς έστω, τον θάνατο. Ελπίζεις ότι το ίχνος που θα αφήσεις στη γη θα επιβιώσει του φθαρτού σαρκίου σου. […]
Κείμενο 2
Η μνήμη των κομπιούτερς
Από τη συλλογή του ποιητή Γιάννη Κοντού (1943-2015) «Ο Αθλητής του Τίποτα», η οποία βραβεύτηκε με το κρατικό βραβείο ποίησης το 1998. Αφορά την ανθολόγηση «Τα ποιήματα (1970-2010), Εκδόσεις Τόπος και Γιάννης Κοντός, 2013
Το χαδάκι στο λαιμό σου
δεν το πιάνει το πεδίο ενέργειας
του κομπιούτερ. Δεν μπαίνει στο
πρόγραμμά του. Αρνείται αυτές
τις λεπτομέρειες. Ούτε τις κάλτσες σου
πιάνει, γιατί τις έχει στο χέρι
και ακουμπάει στον ώμο μου.
Τα φιλιά σου τα μεταγράφει
ως θερμότητα. Δεν βλέπει
τον αποχαιρετισμό, το φως που κάνει
ρίγες στη φούστα σου. Ούτε το μολύβι
που γράφει τις παραγγελίες
για τον μπακάλη. Κάνει ένα μονότονο
θόρυβο, σαν ανεμιστήρας, και βγάζει
ταινίες με στοιχεία για πολύ σοβαρά πράγματα.
Την τετραγωνική ρίζα της λύπης
δεν θα τη βρει ποτέ. Ούτε
το ενδιαφέρει. Θα ανακαλύψει
πολλά και διάφορα, αλλά
τα μικρά, τα μισοσβησμένα,
θα τα έχει σε κενό στις καταγραφές
με τα αθροίσματά του.
ΘΕΜΑΤΑ
ΘΕΜΑ 1(μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Σε 50-60 λέξεις να αποδώσεις συνοπτικά τους λόγους για τους οποίους, σύμφωνα με τον συγγραφέα του Κειμένου 1, είναι νοσηρός ο τρόπος ζωής που βασίζεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μονάδες 10
2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Να περιγράψεις με συντομία τον τρόπο με τον οποίον συνδέονται νοηματικά οι τέσσερις τελευταίες παράγραφοι του Κειμένου 1.
Μονάδες 10
3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
Να εντοπίσεις τρεις (3) γλωσσικές επιλογές με τις οποίες ο συγγραφέας του Κειμένου 1 επιχειρεί να προβληματίσει τον/την αναγνώστη/αναγνώστρια και να εξηγήσεις, με συντομία, πώς το πετυχαίνει για καθεμία από αυτές.
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ 4(μονάδες 15)
Να ερμηνεύσεις στο Κείμενο 2 τη συναισθηματική φόρτιση στην οποία βρίσκεται το ποιητικό υποκείμενο (μονάδες 10) και να εκθέσεις την προσωπική σου τοποθέτηση στις απόψεις που αυτό εκφράζει (μονάδες 5). Ανάπτυξε την απάντησή σου σε 120-150 λέξεις.
Μονάδες 15
Απάντηση Θέματος:
Ενδεικτικές Απαντήσεις
(Επισημαίνεται ότι οι απαντήσεις που προτείνονται για τα θέματα είναι ενδεικτικές. Κάθε άλλη απάντηση, κατάλληλα τεκμηριωμένη, θεωρείται αποδεκτή.)
ΘΕΜΑ 1(μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Ο τρόπος ζωής των ατόμων καταντά προβληματικός/νοσηρός, όταν βασίζεται υπερβολικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό συμβαίνει επειδή οι χρήστες/χρήστριες:
- Καθιστούν, αυτοβούλως και ενθουσιωδώς, την καθημερινότητά τους «κοινό» θέαμα και ακρόαμα, αφού π.χ. στο facebook και στο instagram η ζωή τόσο η δική τους όσο και των άλλων γίνεται, συνεχώς, κοινό κτήμα ενός παγκόσμιου χωριού (παρόλο που διαμαρτυρήθηκαν κάποιοι/κάποιες για τη χρήση κρυφών προστατευτικών καμερών).
- Καταντούν πρωταγωνιστές/πρωταγωνίστριες μιας χωρίς τέλος παράστασης στην οποία συμπρωταγωνιστούν τα πρόσωπα του οικείου περιβάλλοντός τους, καθώς και μακρινά/άγνωστα μέλη του κοινωνικού συνόλου.
- Αδυνατούν να καλλιεργούν σωστές ανθρώπινες σχέσεις και να ασχολούνται με τις δικές τους συνήθειες, παρά μόνον αν αυτές καταγράφονται και αναρτώνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κλπ.
Οι μαθητές/-τριες θα απαντήσουν με βάση, κατά κύριο λόγο, το περιεχόμενο των παραγράφων 4 και 5. Ωστόσο, δε θεωρείται λανθασμένη η απάντηση εάν προστεθούν κάποια στοιχεία και από το υπόλοιπο κείμενο, εφόσον αυτά χρησιμοποιούνται κατάλληλα, για να τονιστεί η νοσηρότητα της υπερβολικής χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Ο τρόπος με τον οποίο συνδέονται νοηματικά οι τέσσερις τελευταίες παράγραφοι του Κειμένου 1 (Θα χαρακτηρίζαμε τον παραπάνω τρόπο ζωής… φθαρτού σαρκίου σου.) είναι ο ακόλουθος:
- Στην τρίτη παράγραφο τίθεται το βασικό ερώτημα ως προς το εάν ή όχι η συνεχής σύνδεση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι νοσηρή (Θα χαρακτηρίζαμε τον παραπάνω τρόπο ζωής… νοσηρό;).
- Ακολουθεί στην τέταρτη και πέμπτη παράγραφο του κειμένου μία πρώτη απάντηση, η οποία καταρχάς επιβεβαιώνει τη νοσηρότητα. Χαρακτηριστική η έκφραση «παρασύρονται από τις σειρήνες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης». Αυτή, όμως, η προσέγγιση εκφράζει μια μόνον οπτική του φαινομένου και μας προϊδεάζει για τη συμπληρωματική απάντηση που θα ακολουθήσει παρακάτω (Από τη μία, ναι). Μία υποθετική δυσλειτουργία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα να διαταραχθούν αφενός ο ρυθμός της καθημερινής ζωής και αφετέρου οι ανθρώπινες σχέσεις (Αν -ο μη γένοιτο- χαλούσαν τα κινητά … αν δεν μπορείς να το ανεβάσεις στο youtube;).
- Ακολουθεί η τελευταία παράγραφος του κειμένου (Από την άλλη, όχι. …Ελπίζεις ότι το ίχνος που θα αφήσεις στη γη θα επιβιώσει του φθαρτού σαρκίου σου.). Εδώ, εκφράζεται μια διαφορετική άποψη, καθώς αιτιολογεί την υπερβολική -και χωρίς λογική εξήγηση- συμπεριφορά του ανθρώπου απέναντι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μία συμπεριφορά, η οποία εκπορεύεται από την ανάγκη του «θνητού» ατόμου να ξεγελάσει τον θάνατο και τη φθορά.
3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
Ο συγγραφέας, επιχειρώντας να προβληματίσει όποιον/όποια διαβάζει το συγκεκριμένο άρθρο, επέλεξε γλωσσικές επιλογές, οι οποίες συνιστούν και καθοριστικό παράγοντα δημιουργίας του επιθυμητού και κατάλληλου ύφους του κειμένου.
Αυτό επιτυγχάνεται, καθώς ο συγγραφέας ενδεικτικά:
-Θέτει ερωτήματα για τον τρόπο ζωής του ατόμου και τη σχέση του με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Εάν δεν καταλαβαίνετε τι λέω Τι νόημα έχει μια ειρηνική …ποιος είσαι εσύ που μπορείς να αναθεματίσεις την ανθρώπινη φύση, αφελώς έστω, ανεβάσεις στο youtube;) -Χρησιμοποιεί λεξιλόγιο το οποίο:
- αναφέρεται σε αντίθετες έννοιες (π.χ. ιδιωτικότητα-κοινό θέαμα και ακρόαση, ατομική ζωή-κοινό κτήμα του παγκόσμιου χωριού μας, ατομική-συλλογική του ιστορία, τη μικρή και τη μεγάλη, ειρηνική διαδήλωση ή ένα βίαιο ντου, ρομαντικά ζευγάρια και παιδιά που παίζουν- θάνατος και φθαρτό σαρκίο)
- είναι επιστημονικό/ειδικό/τεχνικό, λόγω της ειδικής φύσης του εξεταζόμενου θέματος (π.χ. βιντεοσκόπηση, κάμερες των κινητών, διαδίκτυο)
- είναι εκλαϊκευμένο/απλό/καθημερινό, προκειμένου να γίνεται το κείμενο κατανοητό και εύληπτο από ένα ευρύτερο κοινό (π.χ. ξεγελάς, βίαιο ντου)
-Δίνει έμφαση στους διαφορετικούς βαθμούς βεβαιότητας των καταστάσεων (από τη μια ναι και από την άλλη όχι)
-Χρησιμοποιεί κατάλληλα διάφορους (γραμματοσυντακτικούς) τύπους: - χρόνων/χρονικών επιπέδων (που σχετίζονται με το παρόν, παρελθόν, μέλλον π.χ. εχθρεύονταν, υποστήριζαν, θα συνέβαινε, θα διαλύονταν κ.ά.)
- εγκλίσεων (Οριστική, Υποτακτική, Προστακτική π.χ. Nα προβλέψουν, απέκτησε συνείδηση του εαυτού του, ο άνθρωπος μηρύκαζε, περιηγηθείτε, αντικρίστε)
- προσώπων
Α΄ ενικό πρόσωπο: (εκφράζοντας υποκειμενική διάσταση, προσωπική παρότρυνση για την καταγραφή ενός βιώματος από τον ίδιο ή και τους άλλους π.χ. τι λέω)
Β΄ ενικό πρόσωπο: (υποδηλώνοντας την ύπαρξη ενός αποδέκτη των όσων γράφει και ενισχύοντας το αίσθημα οικειότητας π.χ. που κοιμάσαι, ξεγελάς, ελπίζεις, δεν είσαι)
Α΄ πληθυντικό πρόσωπο: (τονίζοντας ότι το υπό διερεύνηση θέμα αφορά όλα τα μέλη της κοινωνίας, ακόμη και τον ίδιο τον συγγραφέα π.χ. Θα χαρακτηρίζαμε)
Β΄ πληθυντικό πρόσωπο: (υποκινώντας την προσοχή, κάνοντας το κείμενο πιο ζωντανό παροτρύνοντας τους/τις αναγνώστες/-τριες να προβληματιστούν ως προς το υπό εξέταση θέμα με παραινετική διάθεση π.χ. εάν δεν καταλαβαίνετε, περιηγηθείτε, αντικρίστε) - Μέρη του λόγου: επίθετα που «σχολιάζουν» με θετικό ή αρνητικό τρόπο ορισμένες πτυχές του ζητήματος (π.χ. λαύροι υπερασπιστές, κοινό θέαμα, αέναη παράσταση), επιρρήματα, για να (υπο)δηλωθούν διάφορες νοηματικές χροιές (π.χ. αυτοβούλως και ενθουσιωδώς, προφανώς)
-Χρησιμοποιεί, επίσης, κατάλληλα - διάφορα σημεία στίξης, όπως:
- θαυμαστικό (π.χ. πόσοι νεολογισμοί σε μία μόνο φράση!),
- παρενθέσεις, προκειμένου να επεξηγήσει ή να συμπληρώσει τα λεγόμενά του (και τη δική σας κατά πάσα πιθανότητα), (πόσοι… φράση)
- σχήματα λόγου (π.χ. Κυριολεξία – Μεταφορά) κ.ά.
ΘΕΜΑ 4 (μονάδες 15)
Η απάντηση θεωρείται πλήρης, όταν ο/η μαθητής/μαθήτρια αιτιολογήσει γιατί το ποιητικό υποκείμενο είναι φορτισμένο συναισθηματικά. Επίσης, εφόσον αναπτύξει επαρκώς εάν και γιατί υπάρχει αδυναμία των Η/Υ να αντιληφθούν το μήνυμα ενός ανθρώπου προς τον άλλον (με ένα χάδι, ένα φιλί μια τρυφερή κίνηση, τις λεπτομέρειες που δεν γίνονται μηχανικά, αλλά με απώτερο στόχο να πλησιάσει τον συνάνθρωπο και να επικοινωνήσει μαζί του μέσω ενός βαθύτερου μηνύματος). Στον υπολογιστή δε θα μπορέσει κάποιος/-α να βρει, τουλάχιστον, εύκολα στοιχεία που σκιαγραφούν τις μεταπτώσεις και τις διαφοροποιήσεις στον χαρακτήρα ενός ατόμου, τα συναισθήματα που αυτό εκφράζει (π.χ. τη λύπη), τις φευγαλέες στιγμές που το επηρεάζουν και μένουν αξέχαστες για πάντα (το φως στη φούστα). Και αυτό γιατί πολύ απλά πρόκειται για ένα εργαλείο. Όλα εξαρτώνται από τους αριθμούς, τα αθροίσματα και την επιτυχή ή μη χρήση του προγραμματισμού του. Από ένα λογισμικό που δεν ενδιαφέρεται για την ψυχοκοινωνική διάσταση και την αλληλεπίδραση, αλλά για την αποφυγή τεχνικού λάθους.
Ο/Η μαθητής/-τρια καλείται να εκφράσει προσωπική θέση στις παραπάνω απόψεις/θέσεις που διατυπώνονται στο κείμενο.
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).