Τράπεζα Θεμάτων

www.trapeza-thematon.gr

Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο Τάξη: Γ' Λυκείου
Μάθημα: Μαθηματικά Προσανατολισμού Θέμα: 4
Κωδικός Θέματος: 27319 Ύλη: 1.8 Συνέχεια συνάρτησης 2.3 Κανόνες παραγώγισης 2.6 Συνέπειες του Θεωρήματος Μέσης Τιμής
Τύπος Σχολείου: Γενικό Λύκειο
Τάξη: Γ' Λυκείου
Μάθημα: Μαθηματικά Προσανατολισμού
Θέμα: 4
Κωδικός Θέματος: 27319
Ύλη: 1.8 Συνέχεια συνάρτησης 2.3 Κανόνες παραγώγισης 2.6 Συνέπειες του Θεωρήματος Μέσης Τιμής
Τελευταία Ενημέρωση: 09-Μαρ-2023
ΘΕΜΑ 4

Δίνεται η συνάρτηση f με f(x)=(x2)ex+(x1)lnx, x(0,+).

α) Να αποδείξετε ότι η γραφική παράσταση της f τέμνει τον άξονα xx σε ένα τουλάχιστον σημείο με τετμημένη x0 στο διάστημα (1,2).
(Μονάδες 05)

β) Να βρείτε την παράγωγο συνάρτηση f (Μον. 3) και να αποδείξετε ότι υπάρχει μοναδικό σημείο της γραφικής παράστασης της f στο οποίο η εφαπτομένη της είναι οριζόντια (Μον. 8)
(Μονάδες 11)

γ) Ένας μαθητής σχεδίασε σε ένα λογισμικό τη γραφική παράσταση της f και διαπίστωσε ότι η γραφική της παράσταση τέμνει τον xx στο σημείο x0 του α) ερωτήματος αλλά και σε ένα ακόμη σημείο. Βοηθήστε το μαθητή να αποδείξει ότι πράγματι η Cf τέμνει τον άξονα xx σε δύο ακριβώς σημεία.
(Μονάδες 09)


Απάντηση Θέματος:

ΛΥΣΗ

α) Η συνάρτηση f είναι συνεχής στο πεδίο ορισμού της, άρα και στο κλειστό διάστημα [1,2] ως αθροίσματα γινομένων πολυωνυμικής με εκθετική και λογαριθμική.

  • f(1)=(12)e1+(11)ln1=e<0
  • f(2)=(22)e2+(21)ln2=ln2>0 γιατί 1<2, οπότε ln1<ln2, αφού η lnx είναι συνάρτηση γνησίως αύξουσα στο (0,+) και επειδή ln1=0, έχουμε ότι ln2>0.

Άρα f(1)f(2)<0, επομένως από Θεώρημα Bolzano η εξίσωση f(x)=0 έχει μία τουλάχιστον ρίζα x0(1,2), δηλαδή η γραφική παράσταση της f τέμνει τον άξονα xx σε ένα τουλάχιστον σημείο με τετμημένη x0(1,2).

β) Η συνάρτηση f είναι παραγωγίσιμη στο πεδίο ορισμού της, ως αθροίσματα γινομένων πολυωνυμικής με εκθετική και λογαριθμική, με:

f(x)=ex+(x2)ex+lnx+x1x =ex(1+x2)+lnx+x1x =ex(x1)+lnx+x1x>=0 =(x1)(ex+1x)+lnx

Για να υπάρχει μοναδικό σημείο της Cf στο οποίο η εφαπτομένη ευθεία θα είναι οριζόντια, δηλαδή παράλληλη στον xx, θα πρέπει η εξίσωση f(x)=0 να έχει μοναδική ρίζα.

Παρατηρούμε ότι το 1 είναι προφανής ρίζα της εξίσωσης f(x)=0, αφού:

f(1)=(11)(e+1)+ln1=0

  • f(x)>0 γιατί για x>1 είναι lnx>0 και (x1)(ex+1x)>0, αφού (ex+1x)>0 για κάθε x>0 και
  • f(x)<0 γιατί για 0<x<1 είναι lnx<0 και (x1)(ex+1x)<0

Κάνοντας τον πίνακα προσήμου της f έχουμε:

Άρα η f είναι γνησίως φθίνουσα συνάρτηση στο (0,1] και γνησίως αύξουσα στο [1,+).

Επομένως, αν Δ1=(0,1], τότε f(Δ1)=[f(1),limx0f(x))=[e,+)

Γιατί:

limx0f(x)=limx0[(x2)ex+(x1)lnx]=+

Αφού:

limx0(x2)ex=2e0=2

και:

limx0(x1)lnx=1()=+

Αν Δ2=[1,+), τότε:

f(Δ2)=[f(1),limx+f(x)]=[e,+)

Γιατί:

limx+f(x)=limx+[(x2)ex+(x1)lnx]=+

Αφού:

limx+(x2)ex=(+)(+)=+

και:

limx+(x1)lnx=(+)(+)=+

Το 0[e,+)=f(Δ1), άρα υπάρχει ένα x1(0,1] τέτοιο ώστε f(x1)=0, το οποίο είναι και μοναδικό γιατί η f είναι γνησίως φθίνουσα στο (0,1].

Το 0[e,+)=f(Δ2), άρα υπάρχει ένα x2[1,+) τέτοιο ώστε f(x2)=0, το οποίο είναι επίσης μοναδικό γιατί η f είναι γνησίως αύξουσα στο [1,+).

Επομένως, η γραφική παράσταση της f τέμνει πράγματι τον άξονα xx σε δύο ακριβώς σημεία τα x1 και x2 και το x2 είναι το x0 του α) ερωτήματος.

Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).