Τράπεζα Θεμάτων
www.trapeza-thematon.gr
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Τάξη: | Α' Λυκείου |
---|---|---|---|
Μάθημα: | Άλγεβρα | Θέμα: | 4 |
Κωδικός Θέματος: | 33712 | Ύλη: | 4.2. Ανισώσεις 2ου Βαθμού |
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο |
---|---|
Τάξη: | Α' Λυκείου |
Μάθημα: | Άλγεβρα |
Θέμα: | 4 |
Κωδικός Θέματος: | 33712 |
Ύλη: | 4.2. Ανισώσεις 2ου Βαθμού |
Τελευταία Ενημέρωση: 15-Μαΐ-2023 |
ΘΕΜΑ 4
Δίνεται το τριώνυμο: \(x^{2}+βx+β^{2}\), όπου \(β\in \mathbb{R}\).
α) Να υπολογίσετε τη διακρίνουσα \(Δ\) του τριωνύμου.
(Μονάδες 4)
β)
i. Αν \(β≠0\), τι μπορείτε να πείτε για το πρόσημο του τριωνύμου;
(Μονάδες 7)
ii. Πως αλλάζει η απάντησή σας στο ερώτημα (i), όταν \(β=0\) ;
(Μονάδες 6)
γ) Με τη βοήθεια της απάντησης στο ερώτημα β), να αποδείξετε ότι ισχύει η ανισότητα
$$α^{2}+αβ+β^{2}>0$$
για οποιουσδήποτε πραγματικούς αριθμούς $α,\ β$ που δεν είναι και οι δύο ταυτόχρονα $0$. (Μονάδες 8)Απάντηση Θέματος:
α) Το τριώνυμο έχει διακρίνουσα: \(Δ=β^{2}-4⋅1⋅β^{2}=-3β^{2}\)
β)
i. Για \(β≠0\) ισχύει ότι: \(Δ=-3β^{2}\lt 0.\)
Επειδή ο συντελεστής του \(x^{2}\) είναι \(1>0\), το τριώνυμο είναι θετικό για κάθε \(x\in \mathbb{R}\).
ii. Για \(β=0\) είναι \(Δ=0\), οπότε το τριώνυμο είναι θετικό για κάθε \(x\in \mathbb{R}-\{0\}\), αφού για \(x=0\) μηδενίζεται.
γ) Το τριώνυμο \(α^{2}+αβ+β^{2}\) προκύπτει από το αρχικό τριώνυμο για \(x=α\). Διακρίνουμε τις περιπτώσεις:
- Περίπτωση 1η
Αν \(β≠0\) τότε από το (βi) συμπεραίνουμε ότι:
$$α^{2}+αβ+β^{2}>0.$$
- Περίπτωση 2η
Αν \(β=0\) (οπότε \(α≠0\) ),από το (βii) συμπεραίνουμε ότι:
$$α^{2}+αβ+β^{2}>0.$$
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).