Τράπεζα Θεμάτων
www.trapeza-thematon.gr
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Τάξη: | Α' Λυκείου |
---|---|---|---|
Μάθημα: | Άλγεβρα | Θέμα: | 4 |
Κωδικός Θέματος: | 33892 | Ύλη: | 2.2. Διάταξη Πραγματικών Αριθμών 2.3. Απόλυτη Τιμή Πραγματικού Αριθμού 4.1. Ανισώσεις 1ου Βαθμού 4.2. Ανισώσεις 2ου Βαθμού |
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο |
---|---|
Τάξη: | Α' Λυκείου |
Μάθημα: | Άλγεβρα |
Θέμα: | 4 |
Κωδικός Θέματος: | 33892 |
Ύλη: | 2.2. Διάταξη Πραγματικών Αριθμών 2.3. Απόλυτη Τιμή Πραγματικού Αριθμού 4.1. Ανισώσεις 1ου Βαθμού 4.2. Ανισώσεις 2ου Βαθμού |
Τελευταία Ενημέρωση: 06-Οκτ-2023 |
ΘΕΜΑ 4
α) Να λύσετε την ανίσωση \(x^{2}+x-6<0\).
(Μονάδες 8)
β) Να λύσετε την ανίσωση \(\left|x-\dfrac{1}{2}\right|>1\).
(Μονάδες 5)
γ) Δίνεται το παρακάτω ορθογώνιο με πλευρές \(α\) και \(α+1\).
Ο αριθμός \(α\) ικανοποιεί τη σχέση \(\left|α-\dfrac{1}{2}\right|>1\). Αν για τον εμβαδόν \(Ε\) του ορθογωνίου ισχύει \(Ε<6\), τότε:
Να δείξετε ότι \(\dfrac{3}{2}<α<2\).
(Μονάδες 7)Να βρείτε μεταξύ ποιων αριθμών κυμαίνεται η περίμετρος του ορθογωνίου.
(Μονάδες 5)
Απάντηση Θέματος:
ΛΥΣΗ
α) Το τριώνυμο \(x^{2}+x-6\) έχει διακρίνουσα \(Δ=1^{2}-4\cdot 1\cdot (-6)=25>0\). Το άθροισμα των ριζών του είναι \(S=\dfrac{-1}{1}=-1\) και το γινόμενό τους είναι \(P=\dfrac{-6}{1}=-6\), οπότε οι ρίζες είναι \(x_{1}=-3\) και \(x_{2}=2\). Το πρόσημο του τριωνύμου φαίνεται στον παρακάτω πίνακα:
Οπότε η ανίσωση \(x^{2}+x-6<0\) αληθεύει για \(x\in (-3,2)\).
β) Έχουμε ισοδύναμα:
$$\left|x-\dfrac{1}{2}\right|>1$$ $$\Rightarrow \begin{cases} x-\dfrac{1}{2}<-1 \\ ή \\ x-\dfrac{1}{2}>1 \end{cases}$$ $$\Rightarrow \begin{cases} x<-\dfrac{1}{2} \\ ή \\ x>\dfrac{3}{2} \end{cases}$$
γ)
Ο αριθμός \(α\) ικανοποιεί τη σχέση \(\left|α-\dfrac{1}{2}\right|>1\), οπότε από το β) ερώτημα \(α<-\dfrac{1}{2}\) (απορρίπτονται οι τιμές αυτές γιατί \(α>0\), ως πλευρά) ή \(α>\dfrac{3}{2}\ \ (1)\).
Για το εμβαδόν \(Ε\) του ορθογωνίου ισχύει:
$$Ε<6 $$ $$\Leftrightarrow α\cdot (α+1)<6 $$ $$\Leftrightarrow α^{2}+α-6<0$$
Από το α) ερώτημα και επειδή \(α>0\), η ανίσωση αληθεύει για \(α\in (0,2)\ \ (2)\).
Από τις σχέσεις \((1)\) και \((2)\) προκύπτει \(\dfrac{3}{2}<α<2\).
Η περίμετρος του ορθογωνίου είναι \(Π=2α+2(α+1)=4α+2\).
Έχουμε:$$\dfrac{3}{2} < α < 2$$ $$\overset{(\cdot 4)}{ \Leftrightarrow }6 < 4α < 8$$ $$\overset{(+2)}{ \Leftrightarrow }8 < Π < 10$$
Άρα η περίμετρος του ορθογωνίου κυμαίνεται μεταξύ των αριθμών \(8\) και \(10\).
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).