Τράπεζα Θεμάτων
www.trapeza-thematon.gr
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Τάξη: | Α' Λυκείου |
---|---|---|---|
Μάθημα: | Άλγεβρα | Θέμα: | 2 |
Κωδικός Θέματος: | 35382 | Ύλη: | 3.3. Εξισώσεις 2ου Βαθμού |
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο |
---|---|
Τάξη: | Α' Λυκείου |
Μάθημα: | Άλγεβρα |
Θέμα: | 2 |
Κωδικός Θέματος: | 35382 |
Ύλη: | 3.3. Εξισώσεις 2ου Βαθμού |
Τελευταία Ενημέρωση: 19-Μαΐ-2023 |
ΘΕΜΑ 2
Δίνεται η παράσταση:
$$Κ=\dfrac{x^{2}-4x+4}{2x^{2}-3x-2}$$
α) Να παραγοντοποιήσετε το τριώνυμο \(2x^{2}-3x-2\).
(Μονάδες 10)
β) Για ποιες τιμές του \(x\in \mathbb{R}\) ορίζεται η παράσταση \(Κ\); Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
(Μονάδες 7)
γ) Να απλοποιήσετε την παράσταση \(Κ\).
(Μονάδες 8)
Απάντηση Θέματος:
ΛΥΣΗ
α) Το τριώνυμο \(2x^{2}-3x-2\) έχει \(α=2\), \(β=-3\), \(γ=-2\) και διακρίνουσα:
$$Δ=β^{2}-4αγ$$ $$=(-3)^{2}-4\cdot 2\cdot (-2)$$ $$=9+16=25>0$$
Οι ρίζες του τριωνύμου είναι οι:
$$x_{\text{1,2}}=\dfrac{-β\pm \sqrt{β^{2}-4αγ}}{2α}$$ $$=\dfrac{-(-3)\pm \sqrt{25}}{2\cdot 2}$$ $$=\dfrac{3\pm 5}{4}=\begin{cases}\dfrac{3+5}{4} & =2 \\ \dfrac{3-5}{4} & = - \dfrac{1}{2} \end{cases}$$
Τότε:
$$2x^{2}-3x-2=2\left(x-\left(-\dfrac{1}{2}\right)\right)(x-2)$$ $$=(2x+1)(x-2)$$
β) Για να έχει νόημα πραγματικού αριθμού η παράσταση \(Κ\) πρέπει ο παρονομαστής της να είναι διαφορετικός του μηδενός. Δηλαδή:
$$2x^{2}-3x-2\ne 0$$ $$\overset{α)}{ \Leftrightarrow } (2x+1)(x-2)\ne 0 $$ $$\Leftrightarrow (2x+1\ne 0\ \ \text{και}\ \ x-2\ne 0) $$ $$\Leftrightarrow (x\ne -\dfrac{1}{2}\ \ \text{και}\ \ x\ne 2)$$
γ) Για \(x\ne -\dfrac{1}{2}\) και \(x\ne 2\) ισχύει ότι:
$$Κ=\dfrac{x^{2}-4x+4}{2x^{2}-3x-2}$$ $$=\dfrac{(x-2)^{2}}{(2x+1)(x-2)}$$ $$=\dfrac{x-2}{2x+1}$$
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).