Τράπεζα Θεμάτων
www.trapeza-thematon.gr
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Τάξη: | Α' Λυκείου |
---|---|---|---|
Μάθημα: | Άλγεβρα | Θέμα: | 4 |
Κωδικός Θέματος: | 35409 | Ύλη: | 4.2. Ανισώσεις 2ου Βαθμού 6.2. Γραφική Παράσταση Συνάρτησης |
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο |
---|---|
Τάξη: | Α' Λυκείου |
Μάθημα: | Άλγεβρα |
Θέμα: | 4 |
Κωδικός Θέματος: | 35409 |
Ύλη: | 4.2. Ανισώσεις 2ου Βαθμού 6.2. Γραφική Παράσταση Συνάρτησης |
Τελευταία Ενημέρωση: 13-Νοε-2023 |
ΘΕΜΑ 4
Δίνεται το τριώνυμο
α) Να αποδείξετε ότι η διακρίνουσα του τριωνύμου είναι
(Μονάδες 05)
β) Θεωρούμε τις συναρτήσεις
Να αποδείξετε ότι η εξίσωση από την οποία μπορούμε να βρούμε τις τετμημένες των κοινών σημείων των γραφικών παραστάσεων των
και είναι ισοδύναμη με την εξίσωση .
(Μονάδες 05)Στο καθένα από τα επόμενα σχήματα δίνεται οι γραφικές παραστάσεις των δυο συναρτήσεων για διαφορετικές τιμές της παραμέτρου
.
Με δεδομένο ότι , να βρείτε την τιμή της παραμέτρου σε καθένα από τα σχήματα, δικαιολογώντας την απάντηση σας.
(Μονάδες 15)



Απάντηση Θέματος:
ΛΥΣΗ
α) Το τριώνυμο
Έχουμε:
β)
Για να βρούμε τις τετμημένες των κοινών σημείων των
, πρέπει και αρκεί να λύσουμε την εξίσωση .Έχουμε διαδοχικά:
Για
έχουμε: .
Για έχουμε: .
Για έχουμε: .Για το σχήμα 1: Παρατηρούμε ότι η γραφική παράσταση της συνάρτησης
βρίσκεται πάνω από την γραφική παράσταση της συνάρτησης για κάθε , επομένως ισχύει:για κάθε
.Έχουμε:
για κάθε
.Γνωρίζουμε ότι το τριώνυμο
έχει σταθερό πρόσημο όταν επομένως η τιμή του που αντιστοιχεί στο σχήμα αυτό είναι .Για το σχήμα 2: Παρατηρούμε ότι οι γραφικές παραστάσεις των δύο συναρτήσεων έχουν ακριβώς ένα κοινό σημείο, επομένως η εξίσωση
έχει μία διπλή ρίζα.
Έχουμε:Γνωρίζουμε ότι το τριώνυμο
έχει μία διπλή ρίζα όταν επομένως η τιμή του που αντιστοιχεί στο σχήμα αυτό είναι .Για το σχήμα 3: Παρατηρούμε ότι οι γραφικές παραστάσεις των δύο συναρτήσεων έχουν δύο κοινά σημεία, επομένως η εξίσωση
έχει δύο άνισες λύσεις.Όπως και στην δεύτερη περίπτωση η εξίσωση
είναι ισοδύναμη με την εξίσωση .Γνωρίζουμε ότι το τριώνυμο
έχει δύο άνισες λύσεις όταν επομένως η τιμή του που αντιστοιχεί στο σχήμα αυτό είναι .
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida).