Για να εκτυπώσετε το Θέμα πατήστε "Εκτύπωση"!
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | Πηγή: Ι.Ε.Π. | Αναγνώσθηκε: 6397 φορές Επικοινωνία | |
---|---|---|---|---|
Μάθημα: | Άλγεβρα | Τάξη: | Α' Λυκείου | |
Κωδικός Θέματος: | 37206 | Θέμα: | 4 | |
Τελευταία Ενημέρωση: | 27-Σεπ-2023 | Ύλη: | 3.3. Εξισώσεις 2ου Βαθμού 6.2. Γραφική Παράσταση Συνάρτησης | |
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) |
Τύπος Σχολείου: | Γενικό Λύκειο | ||
---|---|---|---|
Τάξη: | Α' Λυκείου | ||
Μάθημα: | Άλγεβρα | ||
Θέμα: | 4 | ||
Κωδικός Θέματος: | 37206 | ||
Ύλη: | 3.3. Εξισώσεις 2ου Βαθμού 6.2. Γραφική Παράσταση Συνάρτησης | ||
Τελευταία Ενημέρωση: 27-Σεπ-2023 | |||
Το θέμα προέρχεται και αντλήθηκε από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida) |
ΘΕΜΑ 4
Δίνονται οι συναρτήσεις \(f(x)=x^{2}+3x+2\) και \(g(x)=x+1\), \(x\in \mathbb{R}\)
α) Να δείξετε ότι οι γραφικές παραστάσεις των συναρτήσεων \(f\), \(g\) έχουν ένα μόνο κοινό σημείο, το οποίο στη συνέχεια να προσδιορίσετε.
(Μονάδες 10)
β) Δίνεται η συνάρτηση \(h(x)=x+a\). Να δείξετε ότι:
- Αν \(a>1\), τότε οι γραφικές παραστάσεις των συναρτήσεων \(f\), \(h\) έχουν δύο κοινά σημεία.
- Αν \(a<1\), τότε οι γραφικές παραστάσεις των συναρτήσεων \(f\), \(h\) δεν έχουν κοινά σημεία.
(Μονάδες 15)
ΛΥΣΗ
α) Οι τετμημένες των σημείων τομής των \(C_{f}\), \(C_{g}\) αποτελούν λύσεις της εξίσωσης \(f(x)=g(x)\). Τότε:
$$f(x)=g(x) $$ $$\Leftrightarrow x^{2}+3x+2=x+1 $$ $$\Leftrightarrow x^{2}+2x+1=0 $$ $$\Leftrightarrow (x+1)^{2}=0 $$ $$\Leftrightarrow x+1=0 $$ $$\Leftrightarrow x=-1$$
Άρα οι \(C_{f}\), \(C_{g}\) έχουν μόνο ένα κοινό σημείο, το \(A(-1,g(-1))\) δηλαδή το \(A(-1,0)\). (η ευθεία εφάπτεται της παραβολής).
β) Οι τετμημένες των κοινών σημείων των \(C_{f}\), \(C_{h}\) είναι λύσεις της εξίσωσης \(f(x)=h(x)\). Δηλαδή:
$$f(x)=h(x) $$ $$\Leftrightarrow x^{2}+3x+2=x+a$$ $$\Leftrightarrow x^{2}+2x+(2-a)=0,\ \ a\in \mathbb{R}\ \ \ \ (1)$$
Το τριώνυμο έχει διακρίνουσα:
$$Δ=2^{2}-4\cdot 1\cdot (2-a)$$ $$=4-8+4a$$ $$=4a-4$$ $$=4(a-1)$$
- Αν \(a>1\) τότε \(Δ>0\) και η εξίσωση \((1)\) έχει δύο ρίζες άνισες το οποίο σημαίνει ότι οι γραφικές παραστάσεις των \(f\), \(h\) έχουν δύο κοινά σημεία.
- Αν \(a<1\) τότε \(Δ<0\) και η εξίσωση \((1)\) δεν έχει πραγματικές ρίζες το οποίο σημαίνει ότι οι γραφικές παραστάσεις των \(f\), \(h\) δεν έχουν κοινά σημεία.